Benchmarking – praktyczne zastosowanie w planowaniu i analizie

W jaki sposób można wykorzystać benchmarking w praktyce? Czy to narzędzie analityczne może być kluczowym elementem procesów planowania i analizy danych w firmie?
Zobacz, jak prosta idea benchmarkingu staje się nieocenionym narzędziem do oceny efektywności przedsiębiorstwa i jakie korzyści może przynieść w praktyce.

Na czym polega benchmarking?

Benchmark to w tłumaczeniu na język polski „wzorzec” lub „punkt odniesienia”. W praktyce biznesowej benchmarking jest procesem porównywania wyników finansowych lub wskaźników efektywności do wartości referencyjnych, których źródłem może być zadany wzorzec. Tym samym, benchmarking staje się narzędziem o dość szerokim spektrum zastosowań w procesach planowania i monitorowania efektywności. Najczęściej jest traktowany jako systematyczny proces analizy zdefiniowanego zakresu KPI w odniesieniu do innych jednostek lub przedsiębiorstw. Benchmarking służy stałemu doskonaleniu podstawowych procesów biznesowych firmy.

Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny

Szukając praktycznych możliwości wykorzystania benchmarkingu w procesach controllingu należy wstępnie wyróżnić dwa źródła danych referencyjnych – zewnętrzne (czyli porównywanie osiągnięć lub celów firmy do innych jednostek biznesowych) lub wewnętrzne (oznaczające stosowanie wewnętrznych rankingów i porównań jednostek funkcjonujących w obrębie przedsiębiorstwa).

Benchmarking zewnętrzny

Najczęściej, dane wykorzystywane w benchmarkingu zewnętrznym odnoszą się do zdefiniowanego ogólnie rynku, segmentu lub branży. W większości przypadków są to zagregowane, zanonimizowane dane, które nie pozwalają na odniesienie się wprost do konkurenta X lub Y. Jednak porównanie wyników, lub wskaźników firmy do globalnych parametrów rynkowych jest świetną informacją zwrotną dla menedżerów pozwalającą lepiej ocenić efektywność własnego przedsiębiorstwa.

Oczywiście benchmarking zewnętrzny może być stosowany bezpośrednio w odniesieniu do wybranych konkurentów czy firm uznawanych za „wzór do naśladowania”. W tym przypadku źródłem danych będą zazwyczaj informacje oficjalnie publikowane przez dany podmiot – dane ze sprawozdań finansowych, raportów giełdowych czy ESG. Zakres tych danych jest zazwyczaj ograniczony, niemniej jednak możliwe jest zdefiniowanie określonego zbioru syntetycznych KPI, który będzie stosowany do systematycznego monitorowania osiągnięć firmy na tle wybranej grupy odniesienia.

Benchmarking zewnętrzny pozwala „otworzyć oczy” menedżerów na to co dzieje w danym segmencie lub branży. Umożliwia interpretację wyników i odpowiedź na pytanie, czy ponadprzeciętne wzrosty lub spadki są rezultatem działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo, czy też efektem ogólnej koniunktury i trendów.

Zazwyczaj wdrożenie narzędzi benchmarkingu zewnętrznego wymaga zakupu danych zewnętrznych od niezależnych agencji gospodarczych. Dodatkowo konieczne jest ich dopasowywania do układu informacji przetwarzanych w systemach monitorujących działanie przedsiębiorstwa, tak by finalnie uzyskać porównywalność danych wewnętrznych i rynkowych.

Benchmarking wewnętrzny

Benchmarking wewnętrzny dobrze wpisuje się w potrzeby rozproszonych, wielooddziałowych organizacji. Optymalnym zastosowaniem benchmarkingu wewnętrznego jest porównywanie osiągnięć lub KPI jednostek biznesowych, które realizującą te same procesy biznesowe. Dobrym „środowiskiem” dla stosowania benchmarkingu wewnętrznego mogą być banki, placówki medyczne czy sklepy. Systematyczne proces porównywania efektywności wewnątrz firmy może być doskonałym narzędziem identyfikacji i promocji dobrych praktyk oraz wczesnego wykrywania anomalii w funkcjonowaniu wybranych jednostek.

Wdrożenie narzędzi benchmarkingu wewnętrznego jest zazwyczaj łatwiejsze, gdyż wszystkie niezbędne dane znajdują się w dyspozycji przedsiębiorstwa. Nie ma potrzeby zakupu i przetwarzania dodatkowych źródeł danych. Wewnątrzfirmowe raporty porównawcze mogą zostać szybko i skutecznie wdrożone w organizacji, bez dodatkowych kosztów czy ustaleń.

Ponadto benchmarking wewnętrzny umożliwia dostosowanie parametrów porównawczych do specyfiki działalności i strategii firmy, co pozwala na bardziej precyzyjne i trafne analizy. Odkrywanie najlepszych praktyk wewnątrz organizacji oraz możliwość szybkiej reakcji na zmiany wewnętrzne stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Praktyczne przykłady zastosowania benchamrkingu w praktyce biznesowej przedsiębiorstw

Benchmarking może wspierać procesy analizy danych oraz planowania. W pierwszym przypadku wykorzystanie danych referencyjnych pozwala na ocenę obecnych wskaźników lub parametrów przedsiębiorstwa na tle innych jednostek biznesowych (na przykład w skali całego rynku, wybranych konkurentów lub innych oddziałów firmy).

Wykorzystanie benchmarków przy planowaniu polega na wykorzystaniu danych zewnętrznych w procesie formułowania celów budżetowych. Tutaj, dane referencyjne pozwalają wyznaczyć poziom parametru, który firma będzie chciała osiągnąć. Benchmark stanowi pewnego rodzaju gwarancję realności i racjonalności formułowanych celów oraz jednocześnie zapewnia efektywną komunikację w sposób zrozumiały dla menedżerów. Przykładem wykorzystania benchmarków w komunikacji celów budżetowych może być na przykład:

  • „utrzymanie wynagrodzeń na poziomie mediany rynku”
  • „kształtowanie polityki cenowej w sposób gwarantujący zapewnienie Klientom oferty na poziomie niższym niż przeciętne warunki naszej konkurencji”.

Zastosowania benchmarkingu w analizach sprzedaży

Benchmarking jest narzędziem bardzo często stosowanym przez firmy z branży FMCG. Porównanie cen sprzedaży oraz obrotów spółki z konkurentami oferującymi podobne produkty pozwala identyfikować szanse i zagrożenia dla oferty firmy w kontekście popytu konsumenckiego.

Źródłem danych do benchmarkingu sprzedaży najczęściej dane rynkowe publikowane przez niezależne agencje gospodarcze. Są to firmy, które specjalizują się w gromadzeniu i przetwarzaniu danych z punktów sprzedaży detalicznej w celu późniejszej sprzedaży tych informacji zainteresowanym podmiotom. Na przykład, rynek FMCG jest monitorowany przez NielsenIQ, a rynek farmaceutyczny przez IQVIA. Dane rynkowe obejmują wolumen, wartości i średnie ceny, a mogą być udostępniane na poziomie ogólnokrajowym lub regionalnym, na przykład według podziału administracyjnego lub struktury kodów pocztowych.

Sieci handlowe również gromadzą tego rodzaju dane i często dzielą się nimi ze swoimi dostawcami. Jednakże, informacje zwrotne, które udostępniają, zazwyczaj obejmują dane o sprzedaży dostawcy w kontekście całej kategorii lub segmentu produktów, a nie zawierają wystarczających szczegółów umożliwiających benchmarking względem konkurencji.

Co ważne, dane rynkowe stosowane do benchmarkingu odnoszą się do sprzedaży konsumenckiej (tzw. sell-out). Wartości te mogą różnić się od obrotów realizowanych przez spółkę (sell-in, ex-factory) z uwagi na zmianę stanów magazynowych w sieci dystrybucji. Jednak wartości rynkowe najdokładniej pokazują rzeczywiste, bieżące zapotrzebowanie finalnych odbiorców. Z tego względu dane sell-out stanowią dużą wartość dla osób odpowiedzialnych za planowanie sprzedaży i prognozowanie popytu.

Benchmarking wynagrodzeń

Benchmarking wynagrodzeń jest jednym z podstawowych narzędzi controllingu personalnego. W skrócie oznacza on porównanie wynagrodzeń pracowników firmy do danych rynkowych. Najczęściej firmy stosują benchmarking zewnętrzny, w którym źródłem danych porównawczych są raporty płacowe publikowane przez firmy specjalizujące się w monitorowaniu rynku pracy i doradztwie HR.

Wynagrodzenia porównuje się z wartościami średnimi, medianą lub widełkami (górnym/dolnym kwartylem) dla pracowników zatrudnionych w innych firmach na podobnych stanowiskach. Pomyślne stosowanie benchmarkingu wynagrodzeń wymaga przyporządkowania odpowiedniej „bazy porównawczej”, na którą składać się może stanowisko, funkcja w organizacji, poziom doświadczenia oraz dodatkowe czynniki takie jak doświadczenie, lokalizacja czy rodzaj umowy.

Przygotowywanie budżetów HR często wykorzystuje benchmarking, gdzie planowanie podwyżek odbywa się w kontekście danych rynkowych. Firma opracowuje siatkę płac opartą na raportach płacowych, a następnie na ich podstawie określa kwoty podwyżek dla poszczególnych pracowników. Indywidualne warunki zatrudnienia każdego pracownika nakładane są potem na benchmark wynikający z siatki płac, co stanowi istotny czynnik przy ustalaniu planowanej kwoty podwyżki.

Zastosowania benchmarkingu - podsumowanie

Benchmarking jest niezwykle wszechstronnym narzędziem, które znajduje zastosowanie w różnych obszarach zarządzania. Pozwala on na efektywne porównanie wyników lub wskaźników firmy z danymi referencyjnymi, co umożliwia ocenę efektywności przedsiębiorstwa oraz identyfikację obszarów wymagających ulepszeń.

Zarówno benchmarking zewnętrzny, oparty na danych rynkowych, jak i benchmarking wewnętrzny, który porównuje osiągnięcia wewnątrz organizacji, są istotnymi narzędziami wspierającymi procesy analizy danych, planowania oraz controllingu personalnego i sprzedażowego. Dzięki zastosowaniu benchmarkingu firmy mogą lepiej zrozumieć swój rynek, ocenić swoją pozycję w branży oraz podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe.

Powiązane artykuły

FlexiReporting zmiana nazwy
Pozostałe

FlexiReporting zmienia się na FlexiEPM

W styczniu nastąpiła istotna zmiana dla naszej platformy – FlexiReporting stał się FlexiEPM. Dlaczego zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy? Jakie korzyści przynosi to naszym klientom? W tym wpisie odpowiemy na te pytania i przybliżymy, co kryje się za procesem transformacji naszego oprogramowania.

Czytaj dalej >
rynek EPM
Pozostałe

EPM w Polsce: Rynek dla wybranych czy nisza pełna możliwości?

Rynek Enterprise Performance Management (EPM) w Polsce to wciąż dość wąska specjalizacja. Według branżowych szacunków zajmuje się nim zaledwie kilka firm, a samych specjalistów można liczyć w dziesiątkach. Dlaczego tak niewielu decyduje się na tę ścieżkę kariery, mimo że oferuje ona ciekawą i dobrze płatną pracę? Przyjrzyjmy się bliżej.

Czytaj dalej >
Raporty płacowe
HR

Raporty płacowe – więcej niż standardowy benchmarking wynagrodzeń

Benchmarking wynagrodzeń to nie tylko porównywanie płac – to kompleksowe narzędzie, które łączy dane z zakresu kontrolingu kadrowego z analizą satysfakcji i zaangażowania pracowników.
Dzięki raportom płacowym firmy zyskują dostęp do rzeczywistych danych rynkowych, które pozwalają nie tylko na planowanie konkurencyjnych wynagrodzeń, ale także na strategiczne zarządzanie kosztami i polityką płacową. W artykule przybliżamy, jak wykorzystać komercyjne raporty wynagrodzeń, aby tworzyć przewagę rynkową i wspierać stabilność zespołu.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel