KONSOLIDACJA

System do

konsolidacji finansowej

FlexiEPM to zaawansowany system konsolidacji, który usprawnia przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego dla Grup Kapitałowych. Dzięki przejrzystej liście kontrolnej i zautomatyzowanym procesom krok po kroku wykonasz wszystkie niezbędne zadania, dostosowane do specyficznych potrzeb Twojej firmy.

System oferuje praktyczne przykłady realizacji każdego etapu konsolidacji, zapewniając kompleksowe wsparcie na każdym etapie procesu.

Krok 1: Import z systemów finansowo-księgowych spółek

Pierwszym krokiem konsolidacji jest przygotowanie pakietów jednostkowych, zawierających Rachunek Zysków i Strat oraz Bilans dla wszystkich spółek.

 

Pierwsza wersja tych pakietów tworzona jest automatycznie poprzez import danych z systemów finansowo-księgowych spółek. Zestawienia sald i obrotów księgi głównej są mapowane do jednolitego grupowego planu kont, co stanowi podstawę dla spójnego raportowania.

 

Integracja planów kont w jednolitą strukturę raportowania to kluczowy etap procesu konsolidacji, który umożliwia przygotowanie pakietów jednostkowych bez względu na specyfikę zakładowego planu kont i używany system księgowy.

Zalecamy stworzenie szczegółowej struktury grupowego planu kont dla Rachunku Wyników i Bilansu, co pozwoli na uzyskanie precyzyjnej analityki dla wybranych pozycji. To usprawnia kolejne kroki procesu konsolidacji, takie jak przygotowanie rachunku przepływów pieniężnych (Cash Flow), not objaśniających czy uzgadnianie transakcji wewnątrzgrupowych.

Import danych - przykłady zastosowań FlexiEPM

Wykorzystanie FlexiEPM pozwala zautomatyzować przetwarzanie danych z systemów finansowo-księgowych. Reguły systemu gwarantują spójną prezentację  Rachunku Zysków i Strat, Bilansu oraz pozostałych elementów sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej, w oparciu o zestawienia obrotów i sald importowane z ewidencji księgowej.

W zależności od technicznych możliwości systemów księgowych wykorzystywanych przez spółki integracja może być realizowana poprzez bezpośrednie podłączenie do systemu, bądź jako mechanizm importu raportów CSV/XLSX eksportowanych wbudowanymi mechanizmami systemów źródłowych. FlexiEPM doskonale integruje się z dowolnymi rozwiązaniami FK lub ERP. 

Tabele mapujące FlexiEPM pozwalają w łatwy sposób zarządzać konwersją lokalnych planów kont spółek do grupowego planu kont.

Księgowi mogą samodzielnie importować dane jednostkowe, zgodnie z przyznanymi im uprawnieniami.

tabela mapująca w konsolidacji finansowej
Import z systemów finansowo-księgowych spółek - tabela mapująca
krok 2 - korekty lokalne - konsolidacja finansowa
Wprowadzanie korekt lokalnych

Krok 2: Wprowadzanie korekt lokalnych

Dane z ewidencji księgowej spółek mogą wymagać dodatkowych przekształceń. Potrzeba wprowadzenia korekt lokalnych pojawia się m.in. gdy spółka prowadzi księgi zgodnie z lokalnymi standardami rachunkowości (np. UoR), a skonsolidowane sprawozdanie sporządzane jest według MSSF/MSR.

W ten sposób korekty lokalne pozwalają na uwzględnienie wszystkich przekształceń niezbędnych do uzyskania jednostkowych pakietów konsolidacyjnych zgodnych z polityką rachunkowości Grupy Kapitałowej.

Korekty lokalne - przykłady możliwości FlexiEPM

System wymusza dwustronną rejestrację korekt na kontach sprawozdawczych, co gwarantuje spójność prezentacji danych.

System z powodzeniem implementuje automatyczne przekształcenia i korekty na poziomie danych jednostkowych. Kompensata pozycji w sprawozdaniu finansowym spółki (np. aktywa i zobowiązania z tytułu podatku odroczonego) odbywa się automatycznie na podstawie zdefiniowanych reguł.

Transparentna rejestracja korekt pozwala zidentyfikować dane pochodzące z zestawienia obrotów i sald oraz wprowadzone korekty lokalne. Każda korekta zapisywana jest wraz z kompletną informacją o tym kto i kiedy zarejestrował ją w systemie.

Krok 3: Jednostkowe sprawozdania finansowe

W kolejnym kroku uzyskujemy jednostkowe sprawozdania finansowe zawierające Rachunek Zysków i Strat oraz Bilans. Dane należy przygotować zgodnie z polityką rachunkowości Grupy Kapitałowej.

Sporządzone sprawozdania wraz z notami objaśniającymi oraz uzgodnieniami transakcji wewnątrzgrupowych stanowią podstawę przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej.

Jednostkowe pakiety konsolidacyjne obejmują najczęściej dane za rok obrotowy oraz za rok poprzedzający. Dzień bilansowy, na który sporządzane jest sprawozdanie finansowe jednostki podporządkowanej, może wyprzedzać dzień bilansowy, na który sporządza się skonsolidowane sprawozdanie finansowe, nie więcej jednak niż o trzy miesiące.

Sprawozdania lokalne - przykłady możliwości FlexiEPM

Grupowy plan kont zapewnia jednolitą prezentację danych w pakietach konsolidacyjnych i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym oraz gwarantuje spójność prezentowanych danych.

FlexiEPM integruje w centralnej bazie dane wszystkich spółek i okresów sprawozdawczych. Dane za rok obrotowy i dane porównawcze prezentowane są na raportach automatycznie, bez konieczności podejmowania dodatkowych kroków na ich przygotowanie.

Proces może być prowadzony w cyklach miesięcznych w celu dostarczenia menedżerom aktualnej informacji zarządczej o wynikach spółek i Grupy. Dzięki automatyzacji raportowania przygotowanie danych jednostkowych nie obciąża istotnie zespołów księgowych w spółkach.

krok 3 - sprawozdania jednostkowe - konsolidacja finansowa
Jednostkowe sprawozdania finansowe
krok 4 - noty objaśniające konsolidacja
Noty objaśniające

Krok 4: Noty objaśniające

Dla uzyskania kompletnych pakietów jednostkowych wymagane jest uzupełnienie not objaśniających. Zakres ujawnień może obejmować kilkanaście lub kilkadziesiąt tabel zawierających uszczegółowienie dla wartości prezentowanych w sprawozdaniach finansowych.

Zalecamy przygotowanie not objaśniających jako oddzielny krok wykonywany po uzgodnieniu Rachunku Zysków i Strat oraz Bilansu. System zapewnia automatyczne generowanie not objaśniających, pod warunkiem istnienia odpowiednich kont analitycznych w zestawieniu obrotów i sald oraz grupowym planie kont. Dla przykładu, analityka pozycji kosztów operacyjnych czy pozostałych przychodów finansowych w strukturze Rachunku Zysków i Strat może w pełni odpowiadać zakresowi ujawnień wymaganych przez odpowiednie noty.

Dodatkowo analityczne rozbicie pozycji sprawozdań finansowych pomaga w automatyzacji procesu przygotowania Cash Flow. Dysponując większą liczbą szczegółów łatwiej jest zaprojektować odpowiednie formuły do wyliczenia pozycji Rachunku Przepływów Pieniężnych.

Noty objaśniające - przykłady możliwości FlexiEPM

System zapewnia możliwość elastycznego projektowania not objaśniających. Oprogramowanie pozwoli Ci stworzyć odpowiednie formularze i wykorzystać je podczas konsolidacji sprawozdań finansowych.

Reguły systemu pozwalają na automatyczne generowanie wybranych not na podstawie analityki pozycji raportowych Rachunku Zysków i Strat oraz Bilansu. FlexiEPM zadba również o automatyczne wypełnienie formularzy not danymi bilansu otwarcia oraz wartościami porównawczymi.

Księgowi przygotowujący noty w systemie mogą bezpośrednio kontrolować ich zgodność z Rachunkiem Zysków i Strat, Bilansem lub innymi notami objaśniającymi.

Krok 5: Raporty walidacyjne i kontrolki

Raporty walidacyjne pozwalają weryfikować spójność danych wykorzystywanych w procesie konsolidacji. Odpowiedni zestaw kontrolek jest niezbędny by zapewnić poprawność prezentacji danych w jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych.

Na liście kontrolnej pakietu konsolidacyjnego należy zdefiniować krzyżowe sprawdzenia dla pozycji sprawozdań finansowych (Rachunek Zysków i Strat, Bilans, Zestawienie Zmian w Kapitale Własnym, Rachunek Przepływów Pieniężnych) oraz not objaśniających.

Dobrą praktyką jest umieszczenie w procesie dedykowanego raportu kontrolnego jako niezależnego kroku. W ten sposób wszyscy zainteresowani mogą łatwo, w jednym miejscu, dokonać szybkiej weryfikacji pakietu konsolidacyjnego.

Walidacja i kontrolki - przykłady możliwości FlexiEPM

Za implementację reguł walidacji i kontrolek odpowiadają centralne mechanizmy systemu. Wszyscy uczestnicy procesu mogą łatwo sprawdzić poprawność danych na poziomie jednostkowym oraz skonsolidowanym.

Zarządzając procesem konsolidacji możesz samodzielnie budować i modyfikować reguły walidacji sprawozdań. Dzięki temu dopasujesz zestaw kontrolek do struktury sprawozdania finansowego i not objaśniających Grupy.

krok 3 - sprawozdania jednostkowe - konsolidacja finansowa
Jednostkowe sprawozdania finansowe
krok 6 - reguły systemowe - konsolidacja finansowa
Przeliczenie danych lokalnych na walutę Grupy Kapitałowej

Krok 6: Przeliczenie danych lokalnych na walutę Grupy Kapitałowej

Podczas konsolidacji zagranicznych spółek zależnych konieczne jest przeliczenie ich pakietów jednostkowych na walutę funkcjonalną Grupy Kapitałowej. Proces ten obejmuje konwersję danych lokalnych prezentowanych w walutach obcych zgodnie z zasadami określonymi w regułach sprawozdawczości.

Bilans przeliczany jest według kursu obowiązującego na dzień bilansowy, natomiast Rachunek Zysków i Strat oraz Rachunek Przepływów Pieniężnych – przy zastosowaniu średnich kursów arytmetycznych z końca każdego miesiąca.

Przeliczenie obejmuje również zmiany stanu pozycji bilansowych, z wykorzystaniem kursów obowiązujących na początek i koniec okresu. Translacja walutowa kapitałów własnych wymaga użycia kursów historycznych lub średnich arytmetycznych, co bywa wyzwaniem, szczególnie przy zmianach kapitałów. Powstające różnice kursowe, będące efektem stosowania różnych kursów FX do poszczególnych pozycji, są ujmowane w odpowiednich pozycjach sprawozdań i not objaśniających.

Przeliczenia FX- przykłady możliwości FlexiEPM

System do konsolidacji FlexiEPM automatycznie przelicza dane zagranicznych spółek zależnych na walutę Grupy. Przeliczenie odbywa się na podstawie centralnie wprowadzanych kursów FX.

Oprogramowanie implementuje wszystkie wymagane scenariusze przeliczeń walutowych. System wykorzystuje kursy bilansowe, średnie i historyczne do właściwej prezentacji danych w walucie Grupy Kapitałowej. Oprogramowanie wylicza różnice kursowe z przeliczenia i prezentuje je na odpowiednich pozycjach sprawozdań oraz not objaśniających.

Krok 7: Uzgodnienie i eliminacja transakcji wewnątrzgrupowych

Kolejnym krokiem procesu konsolidacji sprawozdań finansowych jest uzgodnienie i wyłączenie transakcji wzajemnych. Przygotowanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych Grupy Kapitałowej wymaga eliminacji rozrachunków oraz przychodów i kosztów wynikających z transakcji pomiędzy spółkami powiązanymi.

Dla wielu firm istotną trudnością w tym kroku konsolidacji finansowej jest uzgodnienie intercompany. Jest to krok poprzedzający eliminację sald i obrotów wewnątrzgrupowych. 

Do obowiązków osoby prowadzącej konsolidację należy upewnienie się, że transakcje wewnątrzgrupowe zostały w spójny sposób zaraportowane przez sprzedającego i nabywcę. Jest to niezbędne dla poprawnego zaksięgowania wyłączeń konsolidacyjnych.

Uzgodnienia ICO - przykłady możliwości FlexiEPM

Informacje o saldach i obrotach z jednostkami powiązanymi mogą być importowane z zestawienia sald i obrotów księgi głównej bądź bezpośrednio z dokumentów lub zapisów księgowych.

System automatycznie generuje korekty dla wyłączenia transakcji wewnątrzgrupowych. Eliminacje rejestrowane są z kompletem szczegółów w repozytorium korekt konsolidacyjnych.

Program uzgadnia transakcje pomiędzy jednostkami konsolidacyjnymi na podstawie reguł. Gotowe raporty prezentują wyniki uzgodnienia i umożliwiają szybką identyfikację oraz korektę ewentualnych różnic.

krok 7 - uzgodnienie transakcji wewnątrzgrupowych - konsolidacja finansowa
Uzgodnienie i eliminacja transakcji wewnątrzgrupowych
krok 8 korekty konsolidacyjne -konsolidacja finansowa
Korekty konsolidacyjne

Krok 8: Korekty konsolidacyjne

Korekty i wyłączenia to kluczowy element konsolidacji sprawozdań finansowych, wykonywany zwykle na poziomie centralnym przez osoby odpowiedzialne za skonsolidowane raporty. Ich celem jest eliminacja wszystkich zdarzeń gospodarczych między spółkami w Grupie Kapitałowej.

Typowe korekty obejmują m.in.: eliminację kapitałów własnych spółek zależnych i udziałów w jednostkach powiązanych, usunięcie niezrealizowanej marży na zapasach wewnątrzgrupowych, korekty zysków i strat udziałowców mniejszościowych oraz korekty związane ze sprzedażą środków trwałych w ramach grupy. Ważne jest, że wiele korekt wymaga powtarzania w każdym okresie sprawozdawczym, niezależnie od czasu wystąpienia transakcji.

Warto zauważyć, że dla wielu zdarzeń gospodarczych konieczność księgowania korekty konsolidacyjnej pojawia się nie tylko w roku, w którym wystąpiła transakcja. Takie korekty muszą być powtarzane w każdym okresie sprawozdawczym.

Wyłączenia konsolidacyjne mogą być generowane automatycznie na podstawie reguł lub wprowadzane ręcznie, w zależności od charakteru zdarzeń gospodarczych i stopnia ich złożoności.

Korekty konsolidacyjne - przykłady możliwości FlexiEPM

System do konsolidacji musi zapewniać możliwość wprowadzania korekt ręcznych. Funkcjonalność ta jest niezbędna do poprawnego wyłączenia części zdarzeń gospodarczych z udziałem konsolidowanych jednostek. W przypadku FlexiEPM księgowi wprowadzają  korekty konsolidacyjne (księgowania Wn/Ma) na kontach grupowego planu kont.

Grupowanie korekt w dziennikach pozwala na ich prezentację w syntetycznym układzie arkusza konsolidacyjnego.

FlexiEPM posiada wbudowane mechanizmy kopiowania korekt ręcznych pomiędzy okresami. Umożliwiają one poprawne przeniesienie na kapitały korekt zmieniających wynik finansowy.

Mechanizmy obsługi korekt konsolidacyjnych implementują scenariusze dla konsolidacji metodą pełną, proporcjonalną oraz wyceny metodą praw własności.

Krok 9: Skonsolidowane sprawozdanie finansowe

Ostatnim krokiem procesu jest przygotowanie dokumentu skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Finalny pakiet zawiera wszystkie elementy, tj. Rachunek Zysków i Strat, Bilans, Rachunek Przepływów Pieniężnych, Zestawienie Zmian w Kapitale (Funduszu) Własnym, dodatkowe informacje i objaśnienia (noty) oraz wprowadzenie do sprawozdania. Efektem prac jest dokument sprawozdania w postaci pliku MS Word lub PDF.

Jednostki wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), które nie sporządzają sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości – MSR, sporządzają sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej w formacie .xml zgodnie ze strukturą i formatem szczegółowo określonymi przez Ministerstwo Finansów.

Sprawozdania finansowe emitentów, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym oraz jednostek niebędących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, przygotowywane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, sporządzane są w formacie XHTML z zastosowaniem języka załączników XBRL oraz taksonomii.

Sprawozdania finansowe - przykłady możliwości FlexiEPM

 Ostatecznym produktem procesu sprawozdawczego we FlexiEPM jest pakiet raportowy w formacie MS Excel lub PDF. Zawiera on wszystkie elementy skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Rozwiązanie pozwala w łatwy sposób skonwertować sprawozdania finansowe do formatu .xml zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów.

Moduł sprawozdawczości rozszerza funkcjonalności oprogramowania o możliwość aktualizacji szablonu sprawozdania (MS Word) danymi z pakietu raportowego (MS Excel), zapewniając automatyzację ostatniego kroku pracy w procesie konsolidacji.

Otwarty interfejs systemu oraz możliwość przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego w postaci plików Excel, Word i PDF pozwala łatwo zintegrować rozwiązanie z dowolnym narzędziem wspierającym raportowanie XBRL.

krok 9 - sprawozdanie finansowe - konsolidacja finansowa
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe
krok 10 - raport audytowy - konsolidacja finansowa
Audit trial dla skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Krok 10: Audit trial dla skonsolidowanego sprawozdania finansowego​

Transparentność danych powinna stanowić fundament dla wszystkich wcześniejszych kroków procesu przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Dlatego tak ważne jest sukcesywne budowanie dokumentacji konsolidacyjnej, która pozwoli w łatwy sposób wyjaśnić wartości prezentowane w jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych.

Z uwagi na wagę zagadnienia w systemie dostępne są raporty audytowe. Gromadzenie dokumentacji audytowej powinno się odbywać krok-po-kroku na wszystkich wcześniejszych etapach procesu.

Korekty konsolidacyjne - przykłady możliwości FlexiEPM

Raport analityki na kontach sprawozdawczych pokazuje pozycje składające się na ostateczne wartości prezentowane w Rachunku Wyników oraz Bilansie. Zestawienie prezentuje szczegóły sald na kontach księgowych poszczególnych spółek oraz wszystkie korekty wprowadzone do systemu na poziomie lokalnym oraz grupowym.

Drugim predefiniowanym szablonem raportu audytowego FlexiReporting jest zestawienie wszystkich korekt konsolidacyjnych. Zestawienie zawiera wszystkie eliminacje i korekty ujęte w dziennikach konsolidacyjnych systemu.

Raporty walidacyjne (krok 5) oraz raport uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych (krok 7) są elementami dokumentacji audytowej, która w profesjonalny sposób prezentuje ścieżkę  kontroli procesu konsolidacji stosowaną przez Grupę Kapitałową.

BAZA WIEDZY

Dowiedz się więcej

na naszym blogu

FlexiReporting zmiana nazwy
Pozostałe
FlexiReporting zmienia się na FlexiEPM

W styczniu nastąpiła istotna zmiana dla naszej platformy – FlexiReporting stał się FlexiEPM. Dlaczego zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy? Jakie korzyści przynosi to naszym klientom? W tym wpisie odpowiemy na te pytania i przybliżymy, co kryje się za procesem transformacji naszego oprogramowania.

Czytaj więcej >
rynek EPM
Pozostałe
EPM w Polsce: Rynek dla wybranych czy nisza pełna możliwości?

Rynek Enterprise Performance Management (EPM) w Polsce to wciąż dość wąska specjalizacja. Według branżowych szacunków zajmuje się nim zaledwie kilka firm, a samych specjalistów można liczyć w dziesiątkach. Dlaczego tak niewielu decyduje się na tę ścieżkę kariery, mimo że oferuje ona ciekawą i dobrze płatną pracę? Przyjrzyjmy się bliżej.

Czytaj więcej >