Planowanie i budżetowanie wynagrodzeń w przedsiębiorstwie

Przygotowanie budżetu kosztów pracy wymaga uwzględnienia wszystkich składników wpływających na łączne koszty pracodawcy związane z wynagrodzeniami.
Punktem wyjścia jest oczywiście plan zatrudnienia i budżet wynagrodzeń - każdemu pracownikowi należy się pensja zgodnie z umową. Jednak zwyczajowo pod pojęciem budżetu wynagrodzeń kryje się zdecydowanie więcej niż zasadnicze uposażenie pracownika.

Całkowity koszt pracodawcy związany z wynagrodzeniami – jakie składniki ująć w budżecie?

Proces budżetowania lub prognozowania HR angażuje znaczną część organizacji. Uczestniczą w nim menedżerowie centrów odpowiedzialności, analitycy HR oraz przedstawiciele controllingu. Ostatecznym rezultatem budżetowania wynagrodzeń jest plan zatrudnienia oraz budżet wynagrodzeń. Plan zatrudnienia zawiera informację ilu i jakich pracowników firma zamierza zatrudniać w poszczególnych komórkach organizacyjnych w najbliższych miesiącach. Z kolei budżet wynagrodzeń to wyrażony kwotowo plan całkowitych kosztów przedsiębiorstwa związanych z pracownikami.

Projektując strukturę linii planistycznych w modelu budżetowania HR musimy uwzględnić i odwzorować wszystkie istotne składniki płacowe. Planowanie kosztów osobowych powinno obejmować całość wypłacanych wynagrodzeń oraz kosztów pozostających po stronie pracodawcy. Model planistyczny powinien uwzględniać zobowiązania wynikające z zapisów kodeksu pracy oraz regulaminów i porozumień wewnątrzzakładowych.

Tworząc model planowania wynagrodzeń ujmiemy w nim między innymi:

Wynagrodzenia należne pracownikom zgodnie z warunkami umowy lub medianą widełek dla danego stanowiska w przypadku wakatów i nowych etatów.

Zmienne elementy wynagrodzenia planowane na podstawie regulaminów wynagradzania oraz warunków i schematów premii motywacyjnych właściwych dla danego stanowiska.

Planowane w przypadku, gdy w firmie występują one w wymiarze uzasadniającym ich planowanie w budżecie wynagrodzeń lub regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę ryczałtu za pracę w godzinach nadliczbowych.

Elementy specyficzne dla branży, firmy lub poszczególnych stanowisk. W tej kategorii zawiera się między innymi dodatek za wysługę lat, dodatek za pranie lub ryczałt za korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych. 

Wszystkie inne składniki wynagrodzeń wynikające ze specyfiki przedsiębiorstwa i przyjętych wewnętrznie zasad wynagradzania i premiowania nie ujęte we wcześniejszych punktach.

Tak skonstruowany kompletny plan wynagrodzeń pozwala na planowanie całkowitego budżetu kosztów pracy. Elementy wynagrodzenia brutto pracownika stanowią podstawę dla wyliczenia obciążeń kosztów pracodawcy z tytułu składek ZUS czy uczestnictwa pracowników w PPK.

Tworzenie planu wynagrodzeń – jak system IT może usprawnić proces

Typowym narzędziem planowania wynagrodzeń jest arkusz Excel. Również w dużych firmach analitycy i specjaliści z działów kadr i płac budują modele budżetowe z wykorzystaniem formuł arkusza kalkulacyjnego. Różne wymiary planowania (pracownicy, jednostki organizacyjne, miesiące, składniki wynagrodzeń) sprawiają, że pliki są duże i trudne w utrzymaniu. W takiej architekturze największym problemem jest nie tyle przygotowanie pierwszej wersji planu, ile późniejsza aktualizacja budżetu wynagrodzeń

Wyzwaniem jest również utrzymanie spójności i poprawności danych i formuł przy zmieniających się założeniach co do obsadzania wakatów, uruchamiania nowych etatów, awansów czy przesunięć pracowników pomiędzy jednostkami. Tymczasem poprawność modelu jest niezbędna do prawidłowej kalkulacji powiązanych składników – premii, godzin nadliczbowych, dodatków, ZUS. Bardzo często praca z takim plikiem budżetowym postrzegana jest jako „chodzenie po linie”. Drobny błąd w kopiowaniu formuły lub usuwaniu wierszy może zepsuć cały model, lub doprowadzić do raportowania nieprawidłowych wartości w planie wynagrodzeń firmy.

Problemy te sprawiają, że coraz większą popularnością cieszą się specjalistyczne systemy do budżetowania HR. Wspierają one analityków i specjalistów, odpowiedzialnych za finalne złożenie budżetu wynagrodzeń, w komunikacji z menedżerami jednostek biznesowych oraz automatyzują kalkulacje dla wszystkich ujętych w modelu składników wynagrodzenia.

Systemy do budżetowania pozwalają w łatwy i intuicyjny sposób tworzyć alternatywne wersje planu kosztów HR. Wdrożenie systemu jest naturalnym etapem cyfrowej transformacji procesów wspierających w przedsiębiorstwach. Odpowiednie rozwiązanie, umiejętnie dopasowane do struktur i potrzeb danej firmy, umożliwia skuteczną realizację procesów budżetowania i prognozowania HR. System efektywnie wspiera procesy w zmieniającej się organizacji, bez konieczności tworzenia nowych stanowisk i etatów w dziale administracji kadrowo-płacowej.

Powiązane artykuły

Raporty płacowe
HR

Raporty płacowe – więcej niż standardowy benchmarking wynagrodzeń

Benchmarking wynagrodzeń to nie tylko porównywanie płac – to kompleksowe narzędzie, które łączy dane z zakresu kontrolingu kadrowego z analizą satysfakcji i zaangażowania pracowników.
Dzięki raportom płacowym firmy zyskują dostęp do rzeczywistych danych rynkowych, które pozwalają nie tylko na planowanie konkurencyjnych wynagrodzeń, ale także na strategiczne zarządzanie kosztami i polityką płacową. W artykule przybliżamy, jak wykorzystać komercyjne raporty wynagrodzeń, aby tworzyć przewagę rynkową i wspierać stabilność zespołu.

Czytaj dalej >
Budżetowanie w firmie
Budżetowanie

Budżetowanie w firmie a analiza scenariuszy budżetowych

Budżetowanie jest nieodłącznym elementem efektywnego zarządzania finansami w każdej firmie. W artykule przyjrzymy się różnym metodom tworzenia budżetu – od prostych modeli w Excelu, przez funkcje systemów ERP, aż po zaawansowane narzędzia EPM.
Omówimy także, jak rozwijać budżet wraz z rosnącymi potrzebami organizacji oraz jak efektywnie analizować scenariusze „co gdyby?”, aby podejmować lepsze decyzje finansowe.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel