Księgowanie leasingu MSSF 16

W jakich przypadkach należy stosować MSSF 16? Jak prezentować umowy leasingu w sprawozdaniach finansowych leasingobiorcy by zapewnić zgodność raportowania z IFRS 16? Jak wyznaczyć wartość bieżącą aktywów i zobowiązań z tytułu leasingu?

MSSF 16 (Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej 16) to standard regulujący zasady ujmowania, wyceny, prezentacji i ujawniania umów leasingowych w sprawozdaniach finansowych. Wprowadza on jednolite podejście do ujmowania leasingu, eliminując podział na leasing operacyjny i finansowy dla leasingobiorców.

Zgodnie z MSSF 16, niemal wszystkie umowy leasingowe muszą być prezentowane w bilansie jako aktywa (prawo do użytkowania) oraz zobowiązania leasingowe, co pozwala na większą transparentność i porównywalność sprawozdań finansowych.

W jakich przypadkach należy stosować MSSF 16?

MSSF 16 ma zastosowanie do umów, które spełniają następujące warunki: (i) czas trwania jest dłuższy niż rok, (ii) wartość składnika aktywów jest większa niż 5000 USD oraz (iii) składnik aktywów nie jest znacząco powiązany z innymi składnikami aktywów.

W kontekście raportowania według standardu MSSF 16 podlegają mu kontrakty, które przekazują prawo do kontrolowania użytkowania określonego składnika aktywów przez zdefiniowany czas. W związku z tym, obiektem rozpoznania i wyceny nie jest sam użytkowany przedmiot, jak na przykład samochód. Kluczowe jest tu prawo do użytkowania tego przedmiotu.

 

Komentarz eksperta

Agnieszka Dziedziela
Agnieszka DziedzielaBiegła rewidentka, Ekspert ds. konsolidacji i sprawozdawczości finansowej we FlexiSolutions
Jeżeli chodzi o rozpoznanie umowy, to pierwszą rzecz, którą musimy zrobić, jeżeli mamy do czynienia z umową, to rozpoznać ją i zastanowić się, czy ta umowa nosi znamiona leasingu i czy powinna być rozpoznana zgodnie z MSSF 16.

Musimy się zastanowić, czy ta umowa zakłada, że mamy prawo do kontroli nad użytkowaniem aktywa, które zostaje nam przekazane. Czy faktycznie mamy kontrolę? Czy składniki aktywów można łatwo zidentyfikować? Czy one są wyraźnie określone w umowie? Czy leasingodawca ma znaczące prawo do zastąpienia składnika aktywów? Czy mamy do czynienia z umowami wieloelementowymi i jak wyodrębnić każdy element leasingu, czy ujmujemy go odrębnie? I ewentualnie, jeżeli w kolejnych okresach, czy powinniśmy ponownie dokonać oceny tej umowy, jeżeli ona się zmieniła.

Te kluczowe kryteria, generalnie myślę, że każdy księgowy sobie z nimi poradzi. Ale zastanówcie się Państwo nad procesem tego, jak identyfikować taką umowę. Jeżeli pracujecie w skutkach, tych umów jest bardzo dużo. Księgowy zwykle jest taką osobą, do której raczej wszystko dociera na końcu. A najgorzej jest, kiedy dociera na końcu przy zamknięciu okresu. I wtedy jest stres, dużo pracy, bo okazuje się, że nagle mamy do analizy 5-10 umów i musimy zidentyfikować, czy one powinny być rozpoznane jako leasing zgodnie z MSSF 16.
Zalecam Państwu, to zastanowienie się, jak prawidłowo ułożyć proces, żeby te umowy były odpowiednio wcześniej rozpoznane i przeanalizowane pod kątem tego, czy powinny być leasingiem zgodnie z MSSF 16.

W ramach MSSF 16 jako leasing traktowane są także umowy usługowe. Dla przykładu spółka, która przygotowuje sprawozdanie finansowe zgodnie z MSSF/MSR powinna zastosować MSSF 16 do prezentacji m.in. umów najmu (np. powierzchni sklepowej lub biurowej), prawa wieczystego użytkowania gruntu, umów wykonywanych przy użyciu środków trwałych.

Istotne jest, aby składnik aktywów był jasno zdefiniowany w umowie lub zrozumiany w momencie, gdy leasingobiorca zaczyna z niego korzystać. Dodatkowo dostawca nie powinien mieć znaczącego prawa do zastąpienia tego składnika przez cały okres użytkowania. Jeśli te warunki nie są spełnione, nie można mówić o leasingu.

MSSF 16 – ujęcie księgowe u leasingobiorcy

Zgodnie z regulacjami MSSF 16 ujęcie księgowe umowy przez leasingobiorcę następuje według jednego modelu. Spółka wykazuje prawo do użytkowania składnika aktywów w ramach umowy oraz zobowiązanie do dokonywania płatności leasingowych.

Ujęcie składnika aktywów wymaga w pierwszej kolejności dokonania wyceny zobowiązania.

Zobowiązanie z tytułu leasingu MSSF 16

Wycena zobowiązania z tytułu leasingu opiera się na ustaleniu w dacie rozpoczęcia wartości bieżącej opłat leasingowych pozostających do zapłaty. Opłaty leasingowe dyskontuje się z zastosowaniem stopy procentowej leasingu. Możliwe jest zastąpienie stopy procentowej leasingu krańcową stopą procentową leasingobiorcy. Jest to odpowiednik oprocentowania kredytu, jaki spółka mogłaby zaciągnąć by sfinansować zakup składnika aktywów o podobnej wartości i na podobny okres.

Aktywa z tytułu leasingu według MSSF 16

Aktywa będące przedmiotem leasingu ujmuje się w sprawozdaniach finansowych podobnie jak inne środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne spółki. W dniu rozpoczęcia umowy leasingu spółka ustala wartość początkową (wartość brutto), która podlega amortyzacji przez cały okres korzystania z aktywa.

Przy księgowaniu wartości brutto aktywa z leasingu MSSF 16 należy uwzględnić kwotę początkową wyceny zobowiązania z tytułu leasingu oraz wszelkie płatności leasingowe poniesione przed lub w dniu rozpoczęcia leasingu. Dodatkowo wartość brutto aktywa należy powiększyć o nakłady konieczne do rozpoczęcia korzystania z aktywa lub finalnego zakończenia jego eksploatacji.

Okres amortyzacji prawa do użytkowania jest uzależniony od pewności otrzymania tytułu własności. Jeżeli nie ma wystarczającej pewności co do otrzymania tego tytułu, należy przyjąć krótszy okres spośród dwóch opcji: (i) okresu leasingu, w którym leasingobiorca ma prawo korzystania ze składnika aktywów, lub (ii) okresu użytkowania składnika aktywów, niezbędnego do realizacji umowy.

W przypadku, gdy jednostka ma pewność otrzymania tytułu własności – składnik amortyzowany jest przez okres, w którym korzysta się z niego, w celu realizacji umowy.

Koszty odsetek od zobowiązań z tytułu leasingu MSSF16

Koszt odsetek jest kluczowym elementem wyceny zobowiązania z tytułu leasingu zgodnie ze standardem MSSF 16. Spółka księguje odsetki na podstawie stopy dyskonta, która została przyjęta przy początkowej wycenie wartości zobowiązania, czyli wartości bieżącej opłat leasingowych.

 

Część odsetkowa zobowiązania jest księgowana w kosztach finansowych na Rachunku Zysków i Strat. Odbywa się to w korespondencji z zobowiązaniem z tytułu leasingu albo w rozliczeniu międzyokresowym.

Płatności rat leasingowych księgowane są najczęściej w schemacie wykorzystującym konta związane z:

  • Zobowiązanie z tytułu leasingu (Wn) – część kapitałowa raty leasingowej

  • Zobowiązanie z tytułu leasingu lub Rozliczenia międzyokresowe (Wn) – część odsetkowa raty leasingowej

  • Rachunek bankowy – rozliczenie płatności (Ma)

Księgowanie zmiany w umowach leasingu MSSF 16

Zmiana w umowie leasingu może mieć miejsce w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia zakresu leasingu. Obejmuje to zmiany w czasie trwania umowy, ilości czy wielkości aktywów, jak również korekty wysokości opłat stałych.

Przykłady takich zmian w leasingu to:

  • zwiększenie wynajmowanej powierzchni biurowej na pozostały okres umowy,
  • obniżenie opłat leasingowych z uwagi na trudną sytuację finansową,
  • modyfikacja umownego okresu trwania leasingu.

W kontekście księgowania według MSSF 16 każda zmiana w umowie leasingu zobowiązuje leasingobiorcę do przeprowadzenia modyfikacji pierwotnego ujęcia umowy. Alternatywnie, można potraktować taką zmianę jako odrębny leasing.

Narzędzia do księgowania leasingu MSSF 16

Systemy finansowo-księgowe oraz ERP rzadko oferują wsparcie narzędziowe dla księgowania umów leasingu zgodnie z MSSF 16. Z tego względu odpowiednie rozwiązania muszą zostać stworzone niezależnie przez spółkę.

Samodzielna budowa modelu MSSF 16 w arkuszu kalkulacyjnym Excel to najprostsze rozwiązanie. Odpowiednio skonfigurowane formularze i formuły ułatwiają przygotowanie danych niezbędnych do księgowania leasingu zgodnie z wymogami MSSF 16. Niemniej jednak trudnością w korzystaniu z rozwiązania opartego na Excelu jest pełne odwzorowanie wszystkich scenariuszy raportowania, jakie są określone w standardzie rachunkowości.

 

Na przykład, modelowanie w Excelu księgowań dla zmian w umowie leasingu czy dla umów w walutach obcych może być trudne i czasochłonne. Co więcej, arkusz kalkulacyjny nie oferuje wystarczającej kontroli nad spójnością i dokładnością wycen, szczególnie gdy mamy do czynienia ze 100 lub więcej umowami.

Dla firm poszukujących praktycznego wsparcia w księgowaniu leasingu skuteczną alternatywą jest specjalistyczne oprogramowanie dedykowane do MSSF 16.

Aplikacja z predefiniowanymi ustawieniami prowadzi specjalistów z działu księgowości przez cały proces wyceny i raportowania zgodnie z wymogami MSSF 16.

Szczegółową analizę korzyści płynących z systemowego wsparcia w księgowaniu leasingu według MSSF 16 można znaleźć w artykule zatytułowanym „IFRS 16 – jak sobie poradzić z księgowaniem umów leasingu i najmu?”

Powiązane artykuły

Rozliczanie MSSF 16 w Excelu
MSSF 16

Rozliczanie MSSF 16 w Excelu – 8 najczęstszych problemów

Rozliczanie umów leasingowych zgodnie z MSSF 16 w Excelu może być odpowiednie w przypadku mniejszej liczby umów, jednak wraz ze wzrostem ich liczby, zarządzanie staje się coraz bardziej skomplikowane. Często napotykane problemy związane z budową modeli w Excelu mogą prowadzić do błędów w wycenie, co z kolei negatywnie wpływa na jakość raportowania finansowego.

Czy w takim razie Excel jest wystarczającym narzędziem? Choć może być pomocny na mniejszą skalę, w większych organizacjach lepiej sprawdzą się dedykowane systemy, które minimalizują ryzyko błędów i zapewniają większą przejrzystość danych, co jest kluczowe przy zgodności z MSSF 16.

Czytaj dalej >
Dyskonto przyszłych płatności MSSF 16
MSSF 16

Dyskonto przyszłych płatności według MSSF 16 – jak to policzyć?

Zarządzanie zobowiązaniami leasingowymi stało się bardziej skomplikowane od momentu wprowadzenia standardu MSSF 16. Jednym z kluczowych elementów, które muszą uwzględnić firmy, jest dyskonto przyszłych płatności. Jakie stopy procentowe powinny być stosowane? Jakie metody wyceny są najbardziej efektywne?
W artykule przybliżymy proces obliczania wartości bieżącej zobowiązań, omówimy różne podejścia do wyznaczania stopy dyskontowej oraz podpowiemy, na co zwrócić uwagę, aby zapewnić zgodność z MSSF 16.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel