Skonsolidowane sprawozdanie finansowe według MSSF

Jak przygotować skonsolidowane sprawozdanie finansowe według MSSF? Porównanie różnic konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości i MSR/MSSF.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe

Zarówno jednostkowe jak i skonsolidowane sprawozdania finansowe mogą być przygotowywane zgodnie z Ustawą o Rachunkowości (UoR) lub Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). W niniejszym artykule:

  • przedstawiamy najczęstsze przypadki, w których spółka posiada obowiązek przygotowania skonsolidowanych sprawozdań finansowych według MSSF,
  • prezentujemy najważniejsze zasady przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego MSSF i wskazujemy najważniejsze różnice w porównaniu z przypadkami stosowania regulacji krajowych (UoR),
  • zestawiamy zasady przygotowania jednostkowych sprawozdań finansowych według MSSF oraz UoR.

Obowiązek przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego według MSSF

Coraz więcej spółek ma obowiązek przygotowywania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Do tego grona należą między innymi

  • spółki publiczne prowadzące działalność gospodarczą w formie Grupy Kapitałowej, notowane na GPW lub innych giełdach zagranicznych,
  • spółki przeprowadzające konsolidację, gdzie właściciel lub jednostka dominująca (najczęściej podmiot działający poza Polską) nakłada obowiązek przygotowania sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF
  • inne Grupy Kapitałowe, które dobrowolnie przyjęły Międzynarodowe Standardy Rachunkowości z intencją zapewnienia większej transparentności i wiarygodności dla inwestorów lub wierzycieli.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe – różnice pomiędzy MSSF a Ustawą o Rachunkowości

Istnieje szereg istotnych różnic pomiędzy sprawozdaniami finansowymi tworzonymi zgodnie z MSSF i Ustawą o Rachunkowości. W ogólności różnice między regulacjami Ustawy o Rachunkowości a Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej dotyczą:

  • wyceny poszczególnych pozycji prezentowanych w sprawozdaniu finansowym,
  • zawartości skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
  • definicji kontroli i zasad ustalenia składu grupy kapitałowej na potrzeby konsolidacji,
  • wyboru metody konsolidacji dla poszczególnych spółek,
  • sposobu ustalania i wyceny wartości udziałów niekontrolujących,
  • wycena udziałów metodą praw własności,
  • wykazywanie oraz odpisywanie wartości firmy.

Zakres skonsolidowanego sprawozdania finansowego MSSF

Zakres skonsolidowanego sprawozdania według MSSF obejmuje:

  • Skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowe
  • Skonsolidowane sprawozdanie z zysków lub strat i innych dochodów
  • Skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym
  • Sprawozdanie z przepływów pieniężnych
  • Informacja dodatkowa o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających
  • Skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej na początek poprzedniego okresu, jeżeli jednostka dominująca zastosowała zasady rachunkowości retrospektywnie lub dokonała retrospektywnego przekształcenia pozycji w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym lub przeklasyfikowała pozycje w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.

Czym różni się zakres skonsolidowanego sprawozdania finansowego MSSF w porównaniu do konsolidacji zgodnie z Ustawą o Rachunkowości?

Porównując zakres skonsolidowanych sprawozdań finansowych według MSSF i UoR zauważamy następujące różnice:

  • MSSF wymaga przygotowania skonsolidowanego „Sprawozdania z innych dochodów”, które nie jest wymagane przepisami ustawy o rachunkowości,
  • Skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych są obowiązkowymi składowymi sprawozdania skonsolidowanego wg MSSF. Ustawa o rachunkowości przewiduje zwolnienia w tym zakresie.
  • Odwrotna sytuacja występuje w przypadku Sprawozdania z działalności, które w przeciwieństwie do ustawy o rachunkowości nie jest wymagane przez MSSF.

Dodatkowo różnice pojawiają się w układzie skonsolidowanego sprawozdania finansowego – Ustawa o Rachunkowości precyzyjnie określa wzór sprawozdania przedstawiony w załączniku, podczas gdy MSR/MSSF dają jednostce swobodę w dopasowaniu układu skonsolidowanego sprawozdania finansowego, tak by odpowiednio prezentował istotne elementy pozycji finansowej i wyników Grupy Kapitałowej.

Struktura Grupy Kapitałowej na potrzeby konsolidacji według MSSF

Lista podmiotów podlegających konsolidacji

Ustawa o rachunkowości mówi o podmiotach prawach handlowego, zawężając w ten sposób formę prawną spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej są pod tym kątem bardziej liberalne i wskazują, że każdy podmiot bez względu na formę prawną może być włączony do konsolidacji.

Konsolidacja jednostek współzależnych

MSSF przewidują dla spółek współzależnych metodę wyceny wg praw własności, podczas gdy ustawa o rachunkowości zostawia wybór pomiędzy metodą proporcjonalną a metodą praw własności.

Potencjalne prawa głosu przy ustalaniu stopnia kontroli i metody konsolidacji

MSSF wprowadzają jeszcze jedno pojęcie do tematyki konsolidacji: potencjalne prawa głosu. Są definiowane jako prawa poboru akcji, opcje kupna akcji, instrumenty dłużne lub kapitałowe, zamienne na akcje zwykle lub inne podobne instrumenty, które po ich realizacji mogą dać jednostce prawo głosu, w zakresie polityki finansowej i operacyjnej innej jednostki. Są brane pod uwagę, jeśli ich posiadacz ma praktyczną możliwość ich wykorzystania.

Metody wyceny udziałów niekontrolujących

Kapitały mniejszościowe wg zasad MSSF nazywane są udziałami niekontrolującymi. Różnica nie kończy się na nazwie. Wg ustawy, kapitały mniejszościowe ujmowane są jako oddzielna pozycja pasywów, MSSF specyficznie podają, że powinny być wykazane jako jedna z pozycji kapitałów. Na tym nie koniec, MSSF pozwalają wycenić udziały niekontrolujące dwojako: wg wartości godziwej, albo proporcjonalnie do posiadanego udziału w dających się zidentyfikować aktywach netto jednostki zależnej. Ustawa o rachunkowości przewiduje tylko tę drugą możliwość.

Ujemna wartości kapitałów mniejszości

Kolejna istotna różnica między regulacjami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie wyceny udziałów niekontrolujących (kapitałów mniejszościowych) dotyczy wyceny po dniu nabycia. Ustawa nie przewiduje ujemnej wartości kapitałów mniejszości, podczas gdy MSSF mówią o tym, że udziałowcy niekontrolujący biorą udział w podziale zarówno zysku jak i straty, nawet jeśli udział w poniesionych przez spółkę zależną strat przekroczy wartość zysku, przypisaną udziałowcom niekontrolującym, udział w tej stracie skoryguje przypisaną udziałowcom niekotrolującym wartość kapitałów.

Wyłączenia z konsolidacji

Regulacje krajowe i międzynarodowe różnią się między sobą również w zakresie możliwości wyłączeń z konsolidacji. MSSF mówią, że z konsolidacji można wyłączyć spółki nieistotne.

Ustawa o rachunkowości rozszerza to grono o sytuacje, w których:

  • jednostki przeznaczone do sprzedaży w ciągu 12 miesięcy
  • jednostki, w stosunku do których stwierdzono ograniczenia w sprawowaniu kontroli
  • niewspółmiernie wysokie koszty i brak możliwości uzyskania danych.

Jednostki przeznaczone do sprzedaży

Dodatkowo należy pamiętać, że jednostki przeznaczone do sprzedaży zgodnie z MSSF należy ująć w aktywach trwałych oraz działalności zaniechanej.

Wartość firmy zgodnie z MSSF

W jaki sposób MSSF definiują zasady ustalenia i wyceny wartości firmy?

Po pierwsze, wartość firmy może się różnić w zależności od sposobu wyceny udziałów niekontrolujących.

W przypadku gdy na dzień objęcia kontroli wartość godziwa aktywów i zobowiązań nabytej jednostki zależnej przewyższa sumę przekazanej zapłaty, wszelkich udziałów niekontrolujących identyfikowany jest zysk z okazyjnego nabycia (nie pojawia się ujemna wartość firmy). Zysk z okazyjnego nabycia po weryfikacji prawidłowości jego skalkulowania ujmowany jest w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów.

Koszty objęcia kontroli pod MSSF trafią bezpośrednio od wyniku bieżącego i nie wpłyną na wartość firmy jak ma to miejsce na podstawie przepisów krajowych.

W kolejnych datach sprawozdawczych wartość firmy nie jest amortyzowana, każdorazowo jest wyceniana do wartości godziwej. Co najmniej raz na rok jest poddawana testom na utratę wartości zgodnie z MSSF 36. Sama w sobie wartość firmy nie generuje środków pieniężnych, dlatego, aby test na utratę jej wartości mógł być przeprowadzony, już w momencie nabycia udziałów w spółce podporządkowanej, wartość firmy zostaje przyporządkowana do poszczególnych ośrodków wypracowywujących środki pieniężne jednostki zależnej, które mają odnieść korzyści z synergii uzyskanej w wyniku nabycia. Każdy z takich ośrodków powinien spełniać dwa warunki:

  • powinien odpowiadać najniższemu poziomowi, na którym wartość firmy jest monitorowana na potrzeby zarządcze
  • nie powinien być większy niż jeden segment działalności (MSSF 8).

Test na utratę wartości na potrzeby skonsolidowanego sprawozdania finansowego MSSF

Metodologia przeprowadzenia testu na utratę wartości określona w MSSF sprowadza się do porównania wartości bilansowej ośrodka wypracowującego środki pieniężne (z przypisaną do niego wartością firmy) do jego wartości odzyskiwalnej.

Wartość odzyskiwalna według MSSF to wyższa z dwóch:

  • Wartość godziwa pomniejszona o koszty sprzedaży, czyli możliwa do uzyskania cena w przypadku sprzedaży składników majątku ośrodka wypracowywującego przepływy pieniężne
  • Wartość użytkowa, będąca bieżącą, szacunkową wartością przyszłych przepływów pieniężnych, oczekiwanych w związku z dalszym użytkowaniem składników ośrodka wypracowującego środki pieniężne.

Trzeba pamiętać, że tak ustalony odpis, zostanie wprowadzony do ksiąg jedynie wtedy, gdy ustalona w jego wyniku wartość odzyskiwalna będzie niższa od wartości bilansowej.

Regulacje krajowe (dokładnie KSR 4) wskazują, że odpis na utratę wartości wynika z porównania dwóch wartości: bilansowej i odzyskiwalnej. Wartość odzyskiwalna jest ustalana na poziomie wyższej z dwóch niżej wymienionych:

  • Handlowej: cena sprzedaży netto lub wartość godziwa pomniejszone o nakłady związane ze sprzedażą
  • Użytkowej: zdolność jednostki do generowania przyszłych korzyści ekonomicznych, tj. prognozowanych przyszłych wpływów środków pieniężnych pomniejszonych o prognozowane przyszłe wydatki środków pieniężnych.

Jednostkowe sprawozdanie finansowe MSSF w porównaniu z Ustawą o Rachunkowości

Przygotowując skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR/MSSF musimy odpowiednio przygotować sprawozdania jednostkowe spółek podlegających konsolidacji.

Przedstawiamy tabelę zawierającą zestawienie najważniejszych różnic w wycenie i prezentacji poszczególnych pozycji sprawozdania według MSSF i UoR.

sprawozdanie

MSSF16 – prezentacja umów leasingu i najmu w sprawozdaniach finansowych MSSF

Zmiany regulacji dotyczącej leasingu spowodowało pewne utrudnienia w pracy zespołów księgowości. Regulacje MSSF 16 „Leasing” wprowadzają wymóg wyceny umowy leasingu na moment jej wprowadzenia, co wiąże się m.in. z ustaleniem wewnętrznej stopy leasingu dla podmiotu. Kolejne okresy sprawozdawcze to obowiązek aktualizacji wyceny w związku np. ze zmianą stóp procentowych, czy zmianą kursów walutowych.

Zmiany w wycenie będą wynikać również ze zmiany ustaleń samej umowy. Dużym wyzwaniem było masowe negocjowanie stawek czynszu najmu ze względu na ograniczone wykorzystywanie najmowanych powierzchni w trakcie pandemii. W zależności od ilości umów najmu, jakie ma podpisane dany podmiot, praco- i czasochłonność obsługi zagadnienia znacznie wzrasta, wyobraźmy sobie właściciela wynajmowanych powierzchni punktów sprzedaży detalicznej w skali naszego kraju. Pilnowanie, aktualizowanie i uzgadnianie rozliczeń z tytułu leasingu stało się zagadnieniem złożonym.

Powiązane artykuły

sprawozdanie przenoszenie danych
Sprawozdania finansowe

Sprawozdanie finansowe – jak szybko i bez błędów przenieść dane z Excela do Worda?

Przygotowanie sprawozdania finansowego to czasochłonne zadanie, szczególnie gdy dane trzeba ręcznie przenosić z Excela do Worda. Ryzyko błędów, formatowanie, a czasem nawet chaos – brzmi znajomo? Dowiedz się, jak w prosty sposób usprawnić ten proces i zapomnieć o problemach. Poznaj narzędzie, które zrobi to za Ciebie szybko, bezbłędnie i profesjonalnie.

Czytaj dalej >
Controlling personalny jako partner biznesowy
Sprawozdania finansowe

Badwill, czyli ujemna wartość firmy – co to jest i jak wykazać ją w sprawozdaniu finansowym

Badwill to angielskie określenie na ujemną wartość firmy. Co to jest? Wartość firmy (dodania lub ujemna) pojawia się w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej, jednostka dominująca nabywa udziały w istniejącej spółce a cena ich nabycia jest różna od wyceny aktywów netto przejmowanej jednostki. W artykule znajdziecie szczegółowe wyjaśnienie czym jest ujemna wartość firmy oraz zasady prezentacji badwill w sprawozdaniu finansowym zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz MSR/MSSF.

Czytaj dalej >
sprawozdanie finansowe
Konsolidacja

Grupowy plan kont dla konsolidacji sprawozdań finansowych

Grupowy Plan Kont to fundament skutecznej konsolidacji sprawozdań finansowych w grupach kapitałowych. Ujednolica dane, minimalizuje błędy i zwiększa przejrzystość raportowania. W artykule wyjaśniamy, czym jest Grupowy Plan Kont, jakie korzyści przynosi jego wdrożenie oraz jak nowoczesne systemy wspierają ten proces. Dowiedz się, jak stworzyć plan kont, który usprawni zarządzanie finansami i zapewni spójność w Twojej organizacji.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel