Planowanie top-down w praktyce

Zastanawiasz się nad efektywnością wdrażania strategii planowania Top-Down w Twojej organizacji? Nasz najnowszy artykuł dzieli się doświadczeniami z tego obszaru, demonstrując, jak kompleksowe podejście do planowania Top-Down może zrewolucjonizować Twój dział sprzedaży.

Od kształtowania narzędzi po kaskadowe rozprowadzanie celów budżetowych i wynikające stąd korzyści - zapraszamy do lektury, aby odkryć, jak takie planowanie może realnie wpłynąć na Twój biznes.

Top-Down vs. Bottom-Up w praktyce planistycznej

Planowanie Top-Down było do tej pory uważane za akademicką koncepcję z ograniczonym zastosowaniem praktycznym, rzadko spotykaną w realiach biznesowych. Chociaż w wielu firmach są elementy planowania odgórnego, takie jak ustalanie celów finansowych i założeń wzrostu, które później są zatwierdzane przez zarządzających.

Jednak planowanie Top-Down może objawiać się również poprzez korekty budżetowe wprowadzane w trakcie planowania – często jako część procesu budżetowania metodą Bottom-Up. Początkowe budżety przygotowywane są od dołu, a następnie konsolidowane i korygowane przez kontroling lub zarządzanie, aby przystosować je do kolejnej rundy planowania.

Wdrażanie planowania Top-Down w praktyce

Doświadczyliśmy praktycznego wdrożenia planowania Top-Down w renomowanej firmie FMCG za pomocą systemu FlexiEPM. Zbudowaliśmy pełen model planowania, zaczynając od założeń marketingowych dotyczących wzrostu sprzedaży głównych grup produktowych, aż po detaliczne budżety na poziomie klienta i poszczególnych produktów (SKU).

Przykładowy proces planowania Top-Down w FMCG

Prezentujemy przykładowy proces planowania sprzedaży metodą Top-Down. Można go dostosować do różnorodnych środowisk biznesowych.

1. Globalne cele sprzedażowe

W wyniku analiz rynkowych i strategicznych ustalane są łączne wskaźniki wzrostu dla wolumenu sprzedaży. Planowanie odbywa się dla kilkunastu głównych grup asortymentowych na poziomie całego kraju. Dział marketingu korzysta z danych Nielsen i wykonuje analizę trendów konsumenckich. Na tej podstawie powstają projekcje dla wzrostu konsumpcji w wybranych kategoriach produktowych.

2. Fazowanie planów miesięcznych

Wartości roczne rozbijane są następnie na miesięczne ilościowe plany sprzedaży. Planowanie opiera się na „sile miesięcy”. W tym kroku zespół odpowiedzialny za planowanie uwzględnia trendy historyczne i sezonowość. Istotne znaczenie ma tu liczba dni roboczych w miesiącu oraz rozkład świąt ruchomych, które w tym segmencie znacząco wpływają na popyt konsumencki. 

3. Alokacja na kanały dystrybucji i klientów

Dział Sprzedaży teraz intensywniej angażuje się w proces planowania. Najpierw alokuje się budżet metodą top-down na kanały dystrybucji. Następnie podział budżetu między kanał nowoczesny i tradycyjny umożliwia określenie celów sprzedażowych dla poszczególnych klientów, opierając się na historycznej strukturze sprzedaży.

 

Planiści mają możliwość swobodnego dokonywania korekt wyliczonych kluczy alokacyjnych. Pozwala to automatyzować przydział celów sprzedażowych, a jednocześnie korzystać z ekspertyzy dotyczącej dynamiki poszczególnych odbiorców, jak rozwój sieci detalicznej klienta czy planów operacyjnych współpracy z nimi, co obejmuje między innymi zmiany w „szerokości półki” czy pozyskiwanie nowych klientów.

4. Kompletny budżet sprzedaży per SKU

W tym momencie w proces planowania mogą zostać włączeni handlowcy lub menedżerowie kluczowych klientów. Ich zadaniem jest zaplanowanie sprzedaży poszczególnych asortymentów i SKU w ramach ustalonych wcześniej celów dla poszczególnych kategorii produktowych.

 

W przywołanym wdrożeniu zbudowaliśmy mechanizm przygotowujący propozycję planu na podstawie struktury sprzedaży za ostatnie 12 miesięcy. Tym samym planiści otrzymali wstępnie wypełnioną formatkę, na której mogli wprowadzić odpowiednie korekty i przesunięcia. 

Praktyczne efekty planowania sprzedaży metodą top-down

Jak zastosowano opisane rozwiązanie w praktyce? Zespół przygotował szczegółowy ilościowy budżet sprzedaży dla około 50 klientów i ponad 500 produktów w zaledwie 5 dni. Oczywiście, zespół przygotował budżet sprzedaży zgodny z założeniami marketingowymi, ustalonymi na poziomie krajowym dla 30 głównych kategorii

Zespół bez trudu wykorzystał szczegółowy ilościowy plan sprzedaży w dalszych kalkulacjach modelu budżetowego. Dane dotyczące produktów i klientów pozwoliły na zaplanowanie netto sprzedaży na klienta i SKU. W modelu wykorzystano cenniki i warunki handlowe (rabaty, bonusy itp.) odpowiednie dla poszczególnych klientów. Zespół zaimportował aktualne stawki i parametry z systemu ERP, a formatki planistyczne umożliwiły korekty budżetu na następny rok.

Ponadto zespół użył ilościowego planu sprzedaży na SKU do obliczeń kosztu standardowego. System przetworzył te dane, aby obliczyć odpowiednią stawkę narzutu kosztów działowych i pośrednich na jednostkę produktu. Włączenie planowanego TKW do kalkulacji automatycznie dostarczyło budżety na poziomie marży brutto.

Na koniec, zespół opracował zestaw raportów, co umożliwiło szczegółową analizę P&L i wskaźników takich jak sprzedaż i marża na kg, a także efektywny procent rabatów i upustów klienta, liczone od cen krajowych. Dzięki temu controling i menedżerowie sprzedaży otrzymali narzędzie do wielowymiarowej, pogłębionej oceny planowanych wyników finansowych oraz platformę do efektywnej dyskusji na temat działań mających na celu zwiększenie rentowności.

Powiązane artykuły

Budżetowanie w firmie
Budżetowanie

Budżetowanie w firmie a analiza scenariuszy budżetowych

Budżetowanie jest nieodłącznym elementem efektywnego zarządzania finansami w każdej firmie. W artykule przyjrzymy się różnym metodom tworzenia budżetu – od prostych modeli w Excelu, przez funkcje systemów ERP, aż po zaawansowane narzędzia EPM.
Omówimy także, jak rozwijać budżet wraz z rosnącymi potrzebami organizacji oraz jak efektywnie analizować scenariusze „co gdyby?”, aby podejmować lepsze decyzje finansowe.

Czytaj dalej >
FlexiSolutions słowniczek / budżet wynagrodzeń / Video Poradniki i prezentacje FlexiReporting / budżet firmy
Budżetowanie

Budżet firmy: 5 prawd okiem eksperta

Wkrótce wiele firm rozpocznie projekt #Budżet2025, więc dziś podzielę się przemyśleniami na temat budżetów. Aby nadać temu luźniejszy ton, omówię je w kontekście planu treningowego do maratonu. Dla niektórych może to być nowa perspektywa, ale przenośnie świetnie pomagają w zobrazowaniu i argumentacji swoich myśli.

Czytaj dalej >
AI w procesach budżetowania i prognozowania
Budżetowanie

AI w procesach budżetowania i prognozowania

Sztuczna inteligencja wkracza do budżetowania i prognozowania. W artykule porównujemy AI z tradycyjnymi metodami i analizujemy jej wpływ na planowanie finansowe. Czy AI zastąpi controlling i menedżerów, czy pozostanie wsparciem? Przedstawiamy korzyści i wyzwania wdrożenia AI w procesach biznesowych.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel