Metody planowania sprzedaży – top-down, bottom-up czy middle-out?

Wybór metody planowania sprzedaży ma kluczowe znaczenie dla efektywności strategii biznesowej. Każda z nich - top-down, bottom-up oraz middle-out - ma swoje unikalne cechy. Zrozumienie tych metod i dopasowanie ich do specyfiki Twojego przedsiębiorstwa jest kluczem do sukcesu. Dowiedz się, jak dostosować technikę planowania do modelu biznesowego Twojej firmy, aby maksymalnie zwiększyć efektywność sprzedaży.

Planowanie sprzedaży dopasowane do potrzeb firmy

Proces planowania sprzedaży musi być dopasowany do modelu biznesowego oraz struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Jednym z elementów zapewniających spójność jest wybór metody planowania odpowiedniej dla celów procesu oraz specyfiki firmy. W artykule przedstawiamy trzy główne metody planowania sprzedaży – top-down, bottom-up oraz middle-out. Każda z nich zostanie omówiona oraz zaprezentowana z przykładami praktycznych zastosowań FlexiReporting w budżetowaniu sprzedaży czy prognozowaniu popytu. 

Metody top-down, bottom-up czy middle-out mogą znaleźć zastosowanie również w innych obszarach planowania. Przedstawione informacje i wskazówki praktyczne mogą więc zostać łatwo wykorzystane przy projektowaniu i wdrażaniu narzędzi planowania w innych obszarach firmy.

Planowanie sprzedaży metodą bottom-up

Planowanie sprzedaży metodą bottom-up to nic innego jak praca z prognozami popytu na poziomie pojedynczego klienta oraz produktu. Najczęściej handlowiec otwiera formatkę do planowania sprzedaży i wybiera odpowiedniego klienta, region lub kanał dystrybucji.

Formatki wyświetlają szczegółowe dane o pojedynczych produktach. Domyślnie pokazuje wyłącznie produkty powiązane z wybranym Klientem (na podstawie danych historycznych, budżetów i wcześniejszych prognoz lub centralnie zarządzanych katalogów ofertowych). Wprowadzane prognozy popytu są konsolidowane z formatek poszczególnych klientów lub handlowców do łącznych obrotów całej firmy.

Planowanie sprzedaży metodą top-down

W praktyce planowania sprzedaży stosowana jest również metoda top-down. Planowanie metodą top-down polega na rozpoczęciu procesu od zbiorczych wolumenów na poziomie całej firmy, które w kolejnych krokach alokowane są do pozycji szczegółowych. Metoda top-down może być opcją z wyboru w przypadku:

W powyższych przypadkach, na początku Zarząd lub Marketing określają oczekiwany poziom sprzedaży dla całej firmy lub głównych segmentów. W dalszych krokach menedżerowie działu sprzedaży i handlowcy dzielą ten popyt na szczegółowe plany sprzedaży. Proces planowania metodą top-down może się odbywać w kilku krokach, gdzie odgórny plan sprzedaży najpierw dzielony jest na rynki lub regiony, a potem handlowcy alokują określone wartości do poszczególnych klientów.

Planowanie sprzedaży metodą middle-out

Przy dużej liczbie produktów i klientów planowanie metodą bottom-up może być zbyt dużym obciążeniem dla działu sprzedaży. Dlatego we FlexiReporting stworzyliśmy również możliwość planowania sprzedaży metodą middle-out. System pozwala prognozować popyt na poziomach syntetycznych. Na przykład handlowiec zamiast prognozować sprzedaż pojedynczych produktów przełącza formatkę do poziomu kategorii lub grup produktowych. Wypełniony plan sprzedaży jest automatycznie alokowany na produkty wykorzystując strukturę wcześniejszych forecastów, budżetów lub danych historycznych.

Podobnie, metoda middle-out może zostać wykorzystana do wprowadzania centralnych korekt w planie sprzedaży. Praca na poziomach syntetycznych możliwa jest również w odniesieniu do struktury klientów lub handlowców.

Zamiast modyfikować formatki poszczególnych klientów, dyrektor sprzedaży lub demand planner może edytować wartości zbiorcze na poziomie kanału sprzedaży lub rynku zbytu. Możliwość planowania sprzedaży metodą middle-out znakomicie upraszcza przygotowanie prognozy popytu.

Prognozowanie sprzedaży -
Prognozowanie sprzedaży - formatka middle-out

Planowanie sprzedaży w systemie FlexiEPM

Szukasz rozwiązania, które pomoże wdrożyć efektywny proces prognozowania sprzedaży w Twojej firmie? FlexiReporting zapewnia komplet funkcjonalności wspierających przygotowanie budżetów sprzedaży i prognoz popytu. System umożliwia optymalizację i automatyzację niezależnie od tego, które z wymienionych powyżej metod planowania zamierzasz zastosować.

W przypadku wykorzystania metody bottom-up, rozwiązanie pozwala łatwo udostępniać formularze do planowania w organizacji. Wszyscy menedżerowie lub handlowcy pracują na jednym szablonie formatki, a jednocześnie każda z osób ma dostęp do swoich danych. System automatycznie konsoliduje dane z formatek bottom-up zapewniając aktualną i spójną informację zbiorcza na poziomie kanałów sprzedaży, dywizji produktowych czy całej firmy.

Rozwiązanie oferuje również odpowiednie wsparcie dla planowania sprzedaży metodą top-down. W tym przypadku kluczową funkcjonalnością jest możliwość kaskadowej alokacji budżetów lub prognoz sprzedaży zgodnie z hierarchiami struktur planistycznych. Dystrybucja planów top-down na budżety cząstkowe może się odbywać automatycznie wykorzystując dane historyczne lub wcześniejsze wersje planu sprzedaży jako klucz podziałowy. Jednocześnie system oferuje również wsparcie dla korekt ręcznych czy samodzielnego podziału wartości top-down na kanały, klientów lub produkty.

Wdrożenie modelu planowania metodą middle-out bez odpowiednich narzędzi wspierających może być dużym wyzwaniem. W tym wypadku przygotowanie planu sprzedaży wymaga połączenia i integracji aktywności wykonywanych podczas planowania metodami top-down oraz bottom-up. Zapewnienie jednoczesnej alokacji i konsolidacji planów middle-out za pomocą formuł arkusza kalkulacyjnego jest trudne. Planowanie sprzedaży metodą middle-out w arkuszach Excel zazwyczaj nie zapewnia wymaganej elastyczności i stabilności procesu. Z tego względu, myśląc o zastosowaniu metody middle-out w planowaniu sprzedaży warto zapoznać się z możliwościami dedykowanych narzędzi planistycznych takich jak FlexiReporting.

Powiązane artykuły

Controlling personalny jako partner biznesowy
Controlling

Jak sprawić, by controlling personalny był partnerem biznesowym?

Controlling personalny to nie tylko zbieranie danych, ale przede wszystkim wsparcie strategiczne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Trzy filary tego obszaru to raportowanie KPI HR, tworzenie planów zatrudnienia oraz analizowanie kosztów osobowych, a także dostarczanie konkretnych wniosków i rekomendacji.
Dzięki temu controlling personalny staje się kluczowym partnerem w podejmowaniu decyzji opartych na danych, wspierając firmę w osiąganiu celów biznesowych. Dowiedz się, jak efektywnie wdrożyć te procesy, by controlling personalny stał się istotnym elementem strategii Twojej firmy.

Czytaj dalej >
Polski System EPM
Controlling

System informacji zarządczej dla controllingu

W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym dostęp do aktualnych i precyzyjnych informacji zarządczych jest fundamentem podejmowania właściwych decyzji.

Dlatego coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie systemu informacji zarządczej, który umożliwia przekształcenie danych w realną wartość biznesową. Jak działa taki system i dlaczego warto go wdrożyć w przedsiębiorstwie? Sprawdźmy.

Czytaj dalej >
Controlling

Sztuczna inteligencja w controllingu

Sztuczna inteligencja zyskuje na popularności, a jej potencjał w controllingu jest ogromny. Przedstawiamy innowacje zmieniające zadania kontrolerów i analityków: od budżetowania i prognozowania z AI po identyfikację anomalii i konsekwencje jej zastosowania w controllingu.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel