Automatyzacja procesu sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Konsolidacja sprawozdań finansowych to zadanie wymagające nie tylko wiedzy, ale i ogromnej precyzji. Im większa grupa kapitałowa, tym więcej danych, walut, kont, not i transakcji do uzgodnienia. Gdy czas goni, a informacje z jednostek przychodzą w różnej formie i jakości, łatwo o błędy, nerwy i niekończące się poprawki. To realny problem, z którym boryka się wiele zespołów sprawozdawczych.

Wiele z tych czynności da się dziś zautomatyzować, skracając czas pracy nawet o kilkadziesiąt procent. W tym artykule pokazujemy, jak wygląda proces automatycznej konsolidacji krok po kroku,

Czego się dowiesz z tego artykułu?

  • Jakie elementy procesu konsolidacji można zautomatyzować
  • Jakie są praktyczne korzyści z automatyzacji
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze narzędzia do konsolidacji
  • Jak wygląda przykładowy przebieg zautomatyzowanego procesu
  • Dlaczego FlexiEPM wspiera najbardziej wymagających sprawozdawców

Jak zautomatyzować konsolidację sprawozdań finansowych?

Sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego to jedno z największych wyzwań w corocznym cyklu raportowania grup kapitałowych. Proces ten wymaga skrupulatności, precyzji oraz zgodności z obowiązującymi standardami rachunkowości.

W czasach, gdzie informacja jest najważniejszym zasobem, działy sprawozdawcze mają coraz krótszy czas na przygotowanie swoich sprawozdań. Co to oznacza w praktyce? Jeśli dział sprawozdawczy otrzyma krótszy termin bez żadnego dodatkowego wsparcia, może to wywołać konkretne konsekwencje, takie jak:

  • nadgodziny,

  • obniżone morale zespołu,

  • błędy i przeoczenia,

  • zbyt daleko idące uproszczenia.

Czym jest lean information i jak wpływa na proces konsolidacji?

W ostatnim czasie, w związku z pogonią za rzetelną informacją dostarczoną na czas, często słyszy się o rozwiązaniach lean information. Zgodnie z tymi założeniami, informacja powinna być:

  • właściwie wyselekcjonowana (czyli konkrety bez wodolejstwa),

  • możliwie prosta,

  • sprawdzona i wiarygodna,

  • wystandaryzowana.

Wykorzystanie tak przetworzonych danych niewiarygodnie zautomatyzuje cały proces konsolidacji.

Dlaczego automatyzacja ma sens w procesie konsolidacji?

Konsolidacja bowiem, o ile jest zagadnieniem obszernym, to jednak możemy ją podzielić na konkretne czynności, które to często są proste, powtarzalne, a przy okazji co tu ukrywać, monotonne.

Jak podjąć temat automatyzacji jakiegokolwiek procesu, w tym konsolidacji, podpowiada nam Matryca Strategii Procesu [Process Strategy Matrix) dowiemy się z niej, że tematy/zadania proste i powtarzalne należy automatyzować. Właśnie po to, by nie marnować zasobów ludzkich na mało ambitne zadania.

Klucz do sukcesu – odpowiednie oprogramowanie

Wracając na poletko pracy sprawozdawcy, pierwszym skojarzeniem w temacie automatyzacji, przyspieszenia, usprawnienia procesu konsolidacji jest odpowiedni software. Oprogramowanie księgowe ma za zadanie: 

  • już raz wprowadzone do systemu dane i zebrane w zestawienia obrotów i sald oraz dzienniki księgi głównej i ksiąg pomocniczych przeliczyć,
  • przekształcić i zaprezentować w narzuconym przez użytkownika formacie.

Przykładowe etapy zautomatyzowanego procesu konsolidacji:

  1. Obrotówki, z różnych systemów księgowych, mogą być zaciągane do narzędzia automatycznie (na jeden przycisk) i podlegać dalszej obróbce.

  2. Zadanie obliczeniowe, na podstawie przygotowanego mapowania, przetwarza obrotówkę na bilans oraz rachunek zysków i strat.

  3. Obroty zarejestrowane po stronie Winien i Ma mogą być wykorzystane do automatycznego przygotowania not oraz rachunku z przepływów pieniężnych.

  4. Transakcje w walutach obcych są przeliczane na podstawie zaciągniętej informacji z NBP o kursie wymiany walut na dzień i za okres.

  5. Skonfigurowany szablon raportu sprawozdawczego pozwala na wprowadzenie danych w ustalonym układzie, a system zautomatyzuje sumowanie poszczególnych tabel.

  6. Na koniec tabela z walidacjami, która w 3 sekundy zweryfikuje, które ze spółek zależnych dostarczyły dane.

  7. Siatka kolejnych walidacji zweryfikuje, czy dostarczone dane są spójne wewnętrznie, oraz czy dane zaprezentowane w poszczególnych notach są uzgodnione do tzw. fejsu sprawozdania.

  8. Wielu sprawozdawców marzy o automatyzacji uzgodnień wewnątrzgrupowych. Nadanie odpowiednich kodów partnera na dedykowanych kontach księgowych lub oznaczenie zapisów księgowych tym kodem pozwala systemowi na zderzenie należności z zobowiązaniami oraz przychodów z kosztami – w zaledwie kilka sekund.

  9. Przy założeniu, że wszystkie spółki zależne mają dostęp do raportu uzgodnień, proces uzgodnienia może się odbywać równocześnie, bez konieczności tworzenia dodatkowych zestawień czy wysyłania maili.

  10. Kolejnym potencjalnym elementem automatyzacji jest wygenerowanie na podstawie raportu uzgodnień korekty eliminacyjnej transakcji wewnątrzgrupowych do bilansu i rachunku wyników.

  11. Dalej: cash flow. Przy odpowiednim skonfigurowaniu formuł obliczeniowych, jego sporządzanie może stać się przyjemnością. Raz ustawione, na podstawie automatycznego przeliczenia on-demand, zostają z nami na długo i znacznie przyspieszają cały proces.

  12. Na sam koniec system pomoże w automatycznym sprawdzeniu spójności wewnętrznej skonsolidowanych danych.

  13. A dodatek do automatycznego zaciągania wyliczonych i uzgodnionych danych w Excelu – będziemy mogli je automatycznie powiązać z dokumentem Word i na jeden przycisk zaciągnąć do niego dane, a w razie konieczności zaktualizować w ten sam sposób.

Dlaczego automatyzacja jest tak ważna?

Trzeba pamiętać, że przy całej złożoności procesu konsolidacji rozpisany powyżej proces nie przebiega tylko raz. Przygotowania zaczynają się na tyle wcześnie, że księgowi, czy sprawozdawcy nie mają pod ręką wszystkich dostępnych informacji. Jeśli któraś ze spółek zależnych zmieni obrotówkę, cały proces należy odświeżyć – od początku. Przeczytaj artykuł Konsolidacja – Excel vs oprogramowanie

Dzięki automatyzacji wystarczy kliknięcie, by cały proces został odświeżony i przeliczony na nowo, bez ingerencji w dziesiątki formuł i plików. To nie tylko oszczędność czasu, ale też gwarancja spójności i kontroli nad jakością danych. W czasach, gdy zarządy i inwestorzy oczekują precyzyjnych informacji w krótkim czasie – to przewaga nie do przecenienia.

Podsumowanie: Automatyzacja konsolidacji z FlexiEPM

Sporządzanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego to skomplikowany proces, który wymaga rzetelności i uwagi na każdym etapie. Stosowanie powyższych rozwiązań znacznie usprawnia pracę, redukuje ryzyko błędów i zwiększa efektywność.

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, takich jak FlexiEPM, pozwala na automatyzację wielu etapów, co przekłada się na oszczędność czasu i spokojniejszą głowę dla całego zespołu. Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak możesz usprawnić ten proces w swojej firmie.

Powiązane artykuły

sprawozdanie przenoszenie danych
Sprawozdania finansowe

Sprawozdanie finansowe – jak szybko i bez błędów przenieść dane z Excela do Worda?

Przygotowanie sprawozdania finansowego to czasochłonne zadanie, szczególnie gdy dane trzeba ręcznie przenosić z Excela do Worda. Ryzyko błędów, formatowanie, a czasem nawet chaos – brzmi znajomo? Dowiedz się, jak w prosty sposób usprawnić ten proces i zapomnieć o problemach. Poznaj narzędzie, które zrobi to za Ciebie szybko, bezbłędnie i profesjonalnie.

Czytaj dalej >
Controlling personalny jako partner biznesowy
Sprawozdania finansowe

Badwill, czyli ujemna wartość firmy – co to jest i jak wykazać ją w sprawozdaniu finansowym

Badwill to angielskie określenie na ujemną wartość firmy. Co to jest? Wartość firmy (dodania lub ujemna) pojawia się w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej, jednostka dominująca nabywa udziały w istniejącej spółce a cena ich nabycia jest różna od wyceny aktywów netto przejmowanej jednostki. W artykule znajdziecie szczegółowe wyjaśnienie czym jest ujemna wartość firmy oraz zasady prezentacji badwill w sprawozdaniu finansowym zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz MSR/MSSF.

Czytaj dalej >
sprawozdanie finansowe
Konsolidacja

Grupowy plan kont dla konsolidacji sprawozdań finansowych

Grupowy Plan Kont to fundament skutecznej konsolidacji sprawozdań finansowych w grupach kapitałowych. Ujednolica dane, minimalizuje błędy i zwiększa przejrzystość raportowania. W artykule wyjaśniamy, czym jest Grupowy Plan Kont, jakie korzyści przynosi jego wdrożenie oraz jak nowoczesne systemy wspierają ten proces. Dowiedz się, jak stworzyć plan kont, który usprawni zarządzanie finansami i zapewni spójność w Twojej organizacji.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym.

Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.

Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raporty pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).

Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jest moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.

Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.

Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.

Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.

System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel