Data Driven Company, czyli organizacja oparta na danych

Odpowiednie wykorzystania danych może okazać się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, dlatego wspieranie kultury Data-Driven Company jest coraz istotniejsze w biznesie. W każdej firmie – niezależnie o jej wielkości i branży – możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających obiektywnych informacji niezbędnych do efektywnego prowadzenia działalności.

Budowa procesów raportowania zarządczego, które dostarczają wartości dodanej, wymaga zastosowania rozwiązań wspierających pełne spectrum procesów controllingowych. Typowe platformy do samodzielnej analizy danych pokrywają wyłącznie fragment potrzeb informacyjnych menadżerów. W szczególności dwie kompetencje organizacji budującej przewagę konkurencyjną na danych — zarządzanie rentownością i rozumienie odchyleń — wymagają zastosowania zintegrowanych rozwiązań zarządzania efektywnością (performance management).

Nowe podejście do danych

Dla największych przedsiębiorstw działających w Polsce terminy typu Big Data czy Business Analytics to chleb powszedni. Zwłaszcza że mają one dostęp do coraz większej liczby narzędzi takich jak Tableu, QlickView czy PowerBI. Obecnie wiele firm decyduje się na wykorzystanie technologii umożliwiających samodzielne podłączenie się do istniejących zbiorów danych i przygotowanie na ich podstawie syntetycznych zestawień w oparciu o dane, z wykorzystaniem wizualizacji, tj. mapy, wykresy czy alerty (światła drogowe, prędkościomierze, wskaźniki postępu).

Jest to jednak dopiero pierwszy krok w kierunku Data Driven Company, czyli budowy przewagi konkurencyjnej opartej o informacje, którymi dysponuje przedsiębiorstwo. Wdrażanie pryncypiów Data Driven Company należy traktować jako:

  • stopniowy, sukcesywny proces doskonalenia systemu informacji zarządczej przedsiębiorstwa obejmujący inicjatywy poprawiające użyteczność i transparentność danych rejestrowanych w systemach transakcyjnych,
  • wdrożenie procesów i narzędzi umożliwiających efektywne budżetowanie oraz prognozowanie,
  • wypracowanie rozwiązań wspierających wielowymiarowe zarządzanie rentownością firmy ze szczególnym uwzględnieniem modeli analitycznych wyjaśniających trendy i odchylenia.

Inteligentne raporty zarządcze w organizacji

Jednym z istotnych elementów w budowie kultury Data Driven Company jest zdolność do generowania odpowiedzi na pytania nurtujące menadżerów. Najtrudniejsze z nich zaczynają się najczęściej od „dlaczego?”.

Wykresy i mapy, które z łatwością można stworzyć w narzędziach analitycznych, w większości przypadków pozwalają na wielowymiarową analizę i drążenie danych od ogółu do szczegółu. Rozwiązania tego typu świetnie wpisują się w potrzebę analizy danych sprzedażowych i raportów typu daily sales bazujących na podsumowaniach ilości czy wartości sprzedaży w przekroju kanałów sprzedaży, klientów, regionów, produktów czy dni tygodnia.

Potrzeby informacyjne menadżerów w przedsiębiorstwie sięgają jednak dalej. Spośród wyzwań formułowanych pod adresem narzędzi raportowania zarządczego w różnych firmach, w tym miejscu rozwinięte zostaną dwa wątki:

  1.  monitorowanie rentowności,
  2. analiza odchyleń budżetowych i zmian względem poprzednich okresów.

W mojej opinii oba problemy mają one charakter uniwersalny i w różnych wariacjach pojawiają się w większości przedsiębiorstw, co podkreśla znaczenie zarządzania danymi.

Optymalizacja i monitorowanie rentowności

Zarządzanie rentownością to fundamentalna umiejętność, bez której trudno liczyć na biznesowy sukces. Zdolność do identyfikacji klientów czy produktów generujących największą kontrybucję do wyniku finansowego oraz obszarów działalności gospodarczej, które nie stanowią wartości dodanej, jest niezwykle ważna zarówno dla „tu i teraz”, jak i długoterminowego rozwoju firmy.

Jeżeli koncepcję Data Driven Company rozumiemy jako model podejmowania decyzji biznesowych oparty na faktach, to trudno wyobrazić sobie lepszy obszar do rozpoczęcia jej wdrażania niż analiza rentowności. Konfrontacja twardych, odpowiednio przygotowanych zestawień z wcześniejszym intuicyjnym postrzeganiem biznesu przez menadżerów często prowadzi do zaskakujących spostrzeżeń. Nagle okazuje się, że strumień gotówki generowanych przez klientów uznawanych do tej pory za kluczowych, jest zdecydowanie skromniejszy, niż się wydaje.

Im bardziej złożony i zaawansowany model biznesowy przedsiębiorstwa, tym większym wyzwaniem jest skonstruowanie właściwego modelu analizy rentowności. Ale i potencjał korzyści płynących z dostępności takich informacji wzrasta, gdy sprzedaż w różnych kanałach lub segmentach rynku w różnym stopniu wykorzystuje zasoby przedsiębiorstwa.

Narzędzia do analizy danych – oczekiwania versus rzeczywistość

Czas przejść do zagadnień związanych z analizą odchyleń. Jeżeli firma dysponuje danymi i raportami pozwalającymi na ocenę efektywności biznesowej poszczególnych obszarów działalności w układzie Actual versus Budżet warto wykonać jeszcze jeden krok i zaprojektować raporty, które pozwolą lepiej zrozumieć pojawiające się odchylenia.

Klasyczne raporty zarządcze wspierają typowe techniki analizy tj. analiza dynamiki i trendów, analiza pionowa i przegląd struktury przychodów i kosztów czy wielowymiarowa, wielokryteriowa analiza odchyleń w przekroju segmentów biznesowych, kanałów sprzedaży, klientów, produktów czy usług. W tego typu zastosowaniach doskonale sprawdzają się wykresy typu waterfall (określane też czasem mianem bridge), które zestawiają wartość danej miary biznesowej (sprzedaż, marża, koszty) w dwóch porównywanych seriach danych (Actual/BudgetActual/Last Year, Forecast/LastYear) i rozkładają sumaryczną różnicę w podziale na elementy analityczne.

Powyższe przykłady należą do kanonu analizy odchyleń. Poszukiwanie ukrytych danych, niewidocznych na pierwszy rzut oka wzorców, nie zawsze musi oznaczać konieczność zastosowania rozwiązań typu Data Mining czy Data Science. Nie trzeba gromadzić milionów danych o transakcjach swoich klientów, by wdrożyć w firmie analitykę biznesową uwidaczniającą prawidłowości i trendy wspierające podejmowanie decyzji menadżerskich.

Sztuka czytania danych

Doświadczony kontroler czy analityk finansowy potrafi „wyczytać” z danych więcej niż widać gołym okiem; może zastosować relatywnie proste modele dekompozycji, które pozwolą na rozłożenie odchylenia badanej zmiennej na wpływ różnych czynników. Przykładami takich analiz są raporty typu Volume-Price-Mix, które wyjaśniają różnicę pomiędzy wartością sprzedaży lub marży pomiędzy dwoma seriami danych pokazując wyizolowany wpływ ilościowej zmiany sprzedaży, efekt zmiany cen (warunków handlowych, jednostkowej rentowności) oraz konsekwencje zmiany struktury sprzedaży w podziale na klientów lub kanały.

Różne wariacje wokół tej koncepcji raportowania mogą być kluczem do zrozumienia przyczyn negatywnych odchyleń na marży mimo realizacji ilościowych czy wartościowych planów sprzedaży. Konkretne, obiektywnie wyliczone wartości pokazują wpływ na wyniki firmy takich zdarzeń jak przesunięcie obrotów pomiędzy klientami czy produktami, zmiany kursów walutowych czy odchylenia od kosztów wytworzenia produktów. Taka informacja, dostępna w zasięgu ręki, dostarcza menadżerom twarde, obiektywne argumenty w dyskusji na temat osiąganych wyników finansowych oraz tworzenia planów, prognoz czy programów naprawczych.

Organizacja data-driven a zmiana kultury organizacyjnej

Formalny, usystematyzowany proces raportowania, który dostarcza menadżerom odpowiedzi na większość ich pytań, jest niezbędny w kształtowaniu codziennej praktyki pracy z danymi. Taki proces musi być jednak zbudowany na pełnym spectrum dostępnych danych: analitycy i menadżerowie muszą wyjść z ograniczającego ich perspektywę kręgu danych sprzedażowych i finansowo-księgowych.

Kreowanie długoterminowej wartości firmy na podstawie danych wymaga spójnego model raportowania zarządczego integrującego dane sprzedażowe, finansowe i operacyjne. Wymaga modelu zawierającego zarówno wartości rzeczywiste zarejestrowane w istniejących systemach transakcyjnych jak i informacje prospektywne – budżety i prognozy. Wymaga wykorzystania nie tylko systemów Business Intelligence, ale także rozwiązań wspierających kompleksowo procesy sprawozdawcze i controllingowe.

Powiązane artykuły

Doskonalenie procesów kontrolingu
Controlling

Doskonalenie procesów kontrolingu i raportowania – ludzie czy systemy?

Choć tytuł sugeruje alternatywę (ludzie czy systemy), to w rzeczywistości artykuł prezentuje jak ważne jest umiejętne połączenie kompetencji i doświadczeń pracowników z możliwościami automatyzacji systemów informatycznych. W trójkącie ludzie-procesy-narzędzia wszystkie trzy elementy muszą funkcjonować efektywnie, a dysfunkcja choć jednego z nich sprawia, że cały „system” nie działa prawidłowo!

Czytaj dalej >
Webinar dla użytkowników systemu
Pozostałe

Webinar dla użytkowników systemu

W styczniu zmieniliśmy nazwę naszego systemu – oprogramowanie, które znacie jako „FlexiReporting”, funkcjonuje pod marką FlexiEPM. Nowa nazwa podkreśla pełne spektrum możliwości naszego rozwiązania w obszarze Enterprise Performance Management.
Zmiana nazwy zbiegła się z premierą nowej wersji systemu, nad którą intensywnie pracowaliśmy przez ostatnie miesiące. Dlatego zapraszamy na bezpłatny webinar, podczas którego przedstawimy kluczowe zmiany, scenariusze migracji oraz plany dalszego rozwoju.

Czytaj dalej >
FlexiReporting zmiana nazwy
Pozostałe

FlexiReporting zmienia się na FlexiEPM

W styczniu nastąpiła istotna zmiana dla naszej platformy – FlexiReporting stał się FlexiEPM. Dlaczego zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy? Jakie korzyści przynosi to naszym klientom? W tym wpisie odpowiemy na te pytania i przybliżymy, co kryje się za procesem transformacji naszego oprogramowania.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel