Czym jest budżet kosztów?

Budżet kosztów wyznacza ramy autonomii kierowników jednostek lub komórek organizacyjnych. Korzystając z miar finansowych definiuje ograniczenia, w których mogą się oni poruszać realizując cele i zadania podległych działów. W praktyce controllingu budżet kosztów odnosi się do kosztów działalności operacyjnej rejestrowanych kont "4" lub "5".

Budżet kosztów w systemie controllingu

Nie wiem, czy ekspertom w dziedzinie kontrolingu udało się ukuć jakąś zgrabną definicję dla budżetu kosztów. Najłatwiej chyba przyjąć, iż budżet kosztów obejmuje zdarzenia gospodarcze, które docelowo rejestrowane będą na kontach segmentu „4” i / lub „5” zakładowego planu kont. To chyba najprostsza formuła definiująca „czym jest budżet kosztów„.

Niezależnie od konstrukcji planu kont przedsiębiorstwa oraz „mechaniki” działania systemu finansowo-księgowego, odpowiednio zaprojektowany i przygotowany budżet kosztów powinien umożliwić uzyskanie planowanego Rachunku Zysków i Strat zarówno w wariancie kalkulacyjnym jak i porównawczym. By tak się stało konieczna jest właściwa struktura pozycji kosztowych oraz wydzielenie centrów odpowiedzialności

Linie kosztowe najczęściej pokrywają się z analityką kont rodzajowych segmentu „4”. Z kolei centra odpowiedzialności wiążą się wprost ze strukturą organizacyjną firmy. Odpowiednie grupowanie departamentów i działów (czasem odwzorowane na kontach segmentu „5”) pozwala uzyskać prezentację kosztów w układzie kalkulacyjnym.

Przykłady budżetów kosztów

Centra odpowiedzialności, określane w różnych firmach także jako Miejsca Powstawania Kosztów (MPK) lub Centra Kosztowe (ang. Cost Centers), wynikają wprost ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Tu oczywiście szczegółowość i głębokość analityki wiąże się bezpośrednio z modelem biznesowym oraz skalą działalności przedsiębiorstwa. Typowe ośrodki odpowiedzialności występujące w firmach wykorzystujących budżet kosztów obejmują:

Na tą pozycję składają się koszty bezpośrednie oraz pośrednie ponoszone przez wydziały produkcyjne i pomocnicze. Budżetowanie kosztów produkcji jest istotnym elementem procesów controllingu produkcji.

Budżet kosztów bezpośrednich w pewien sposób odpowiada kosztom produkcji w firmach usługowych. Kategoria ta obejmuje m.in. koszty zespołów projektowych, podwykonawców lub materiałów związanych ze świadczeniem usług dla Klientów firmy.

Do budżetu kosztów sprzedaży zaliczyć możemy koszty funkcjonowania sklepów i salonów sprzedaży. W grupie tej znajdziemy również koszty handlowców i przedstawicieli oraz prowizje dla pośredników. Część firm do tej kategorii kosztów sprzedaży kwalifikuje także koszty logistyki wyjściowej – obsługa magazynów i dostaw do klientów (w naszym przykładzie pokazane jako osobna pozycja budżetu kosztów).

Budżet kosztów marketingu obejmuje koszty związane z promocją produktów i usług spółki. Kategoria ta agreguje wydatki reklamowe, udział w wystawach i targach oraz wszystkie inne wydarzenia i materiały, których celem jest prezentacja oferty potencjalnym Klientom.

Budżet kosztów logistyki agreguje wydatki związane z magazynowaniem i dostawą towarów, produktów gotowych oraz materiałów do produkcji. Typowo obejmuje koszty związane z funkcjonowaniem magazynów, centrów logistycznych czy floty.

Zawiera całość kosztów związanych z funkcjonowaniem departamentów i działów centrali. Określany czasem także jako budżet kosztów administracyjnych obejmuje działy wspierające takie jak Finanse, HR, IT, Administracja. Bardzo często kluczowym elementem budżetu kosztów ogólnego zarządu są koszty wynagrodzeń pracowników centrali.

Budżetowanie kosztów w układzie rodzajowym

Przedstawione przykłady prezentują koszty w układzie kalkulacyjnym rachunku wyników. Koszty produkcji, sprzedaży czy administracji to pozycje typowe dla raportowania w układzie kalkulacyjnym. Drugim wymiarem planowania kosztów jest struktura rodzajowa wydatków. Odpowiada ona układowi porównawczemu rachunku zysków i strat. 

Układ rodzajowy budżetu kosztów odpowiada najczęściej pozycjom analitycznym zakładowego planu kont. Większość firmy tworzy budżet na poziomie pojedynczych kont księgowych lub grup agregujących kilka kont analitycznych. Na poziomie syntetycznym zwyczajowo znajdziemy grupy znane z układu raportowania zgodnie z ustawą o rachunkowości:

W praktyce firmy kształtują elastycznie pozycje budżetowania kosztów rodzajowych, tak by optymalnie dopasować szczegółowość planowania do modelu biznesowego i potrzeb systemu informacji zarządczej. W modelu budżetowym bardzo często stosowane są różne techniki planowania, które pozwalają na powiązanie kosztów zmiennych z odpowiednimi parametrami i nośnikami kosztów.

Dla przykładu koszty energii elektrycznej i mediów mogą być planowane w modelu zużycie * stawka jednostkowa. Z drugiej strony planowanie kosztów wynagrodzeń oraz innych kosztów związanych z pracownikami jest często procesem realizowanym przez dział kadr i płac. Jeżeli budżet wynagrodzeń tworzony jest na poziomie pracowników i wakatów to controlling najczęściej otrzymuje jedynie dane zawierające zbiorcze koszty poszczególnych jednostek.

System do budżetowania kosztów

W firmach zatrudniający 100 lub więcej osób budżet kosztów staje się istotnym elementem systemu zarządzania. Menedżerowie jednostek biznesowych mogą realizować cele biznesowe w ramach ograniczeń ujętych w budżecie. Z tego względu większość firm włącza kierowników działów i departamentów do prac nad przygotowaniem budżetu kosztów.

W takiej sytuacji w proces budżetowania kosztów zaangażowanych jest zazwyczaj kilkadziesiąt osób. By zapewnić odpowiedni przepływ informacji i koordynację w procesie wskazane jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Z tego względu coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie dedykowanego systemu do budżetowania. Odpowiednio skonfigurowane narzędzia skracają czas i poprawiają jakość pracy całego zespołu w trakcie przygotowania budżetu kosztów.

Powiązane artykuły

Budżetowanie w firmie
Budżetowanie

Budżetowanie w firmie a analiza scenariuszy budżetowych

Budżetowanie jest nieodłącznym elementem efektywnego zarządzania finansami w każdej firmie. W artykule przyjrzymy się różnym metodom tworzenia budżetu – od prostych modeli w Excelu, przez funkcje systemów ERP, aż po zaawansowane narzędzia EPM.
Omówimy także, jak rozwijać budżet wraz z rosnącymi potrzebami organizacji oraz jak efektywnie analizować scenariusze „co gdyby?”, aby podejmować lepsze decyzje finansowe.

Czytaj dalej >
FlexiSolutions słowniczek / budżet wynagrodzeń / Video Poradniki i prezentacje FlexiReporting / budżet firmy
Budżetowanie

Budżet firmy: 5 prawd okiem eksperta

Wkrótce wiele firm rozpocznie projekt #Budżet2025, więc dziś podzielę się przemyśleniami na temat budżetów. Aby nadać temu luźniejszy ton, omówię je w kontekście planu treningowego do maratonu. Dla niektórych może to być nowa perspektywa, ale przenośnie świetnie pomagają w zobrazowaniu i argumentacji swoich myśli.

Czytaj dalej >
AI w procesach budżetowania i prognozowania
Budżetowanie

AI w procesach budżetowania i prognozowania

Sztuczna inteligencja wkracza do budżetowania i prognozowania. W artykule porównujemy AI z tradycyjnymi metodami i analizujemy jej wpływ na planowanie finansowe. Czy AI zastąpi controlling i menedżerów, czy pozostanie wsparciem? Przedstawiamy korzyści i wyzwania wdrożenia AI w procesach biznesowych.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel