Badwill, czyli ujemna wartość firmy – co to jest i jak wykazać ją w sprawozdaniu finansowym

Badwill to angielskie określenie na ujemną wartość firmy. Co to jest? Wartość firmy (dodania lub ujemna) pojawia się w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej, jednostka dominująca nabywa udziały w istniejącej spółce a cena ich nabycia jest różna od wyceny aktywów netto przejmowanej jednostki. W artykule znajdziecie szczegółowe wyjaśnienie czym jest ujemna wartość firmy oraz zasady prezentacji badwill w sprawozdaniu finansowym zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz MSR/MSSF.

Czym jest wartość firmy?

Wartość firmy to różnica między wycenionymi do wartości godziwej (rynkowej) aktywami spółki netto a ceną, jaką podmiot przejmujący zapłacił za udziały w tej spółce. Innymi słowy, jest to wynik na sprzedaży zrealizowany przez dotychczasowych udziałowców.

Najczęstszym scenariuszem przy sprzedaży spółki, jest powstanie zysku na sprzedaży. Podmiot przejmujący wycenia wtedy spółkę powyżej wartości aktywów netto. Jest skłonny zapłacić więcej, bo dostrzega potencjał rozwoju i usprawnień, które w określonym horyzoncie czasu pozwolą spółce generować odpowiednie nadwyżki.

W ten sposób pojawia się (dodatnia) wartość firmy.  Grupa Kapitałowa, która nabyła dany podmiot ma prawo rozpoznać w swoich aktywach skonsolidowanych nie tylko wartość godziwą majątku, ale również tę nadwyżkę. W sprawozdaniu finansowym pojawia się ona w pozycji Goodwill – wartość firmy z tytułu przejęcia kontroli nad spółką zależną, która jest prezentowana w skonsolidowanym bilansie.

Ujemna wartość firmy (badwill)

Czy zawsze przejmujący płaci cenę wyższą niż wartość aktywów netto? Czy możliwe są transakcje, w których jest inaczej? Czy możliwe jest przejęcie spółki za cenę niższą niż wartość wycenionego majątku?

Oczywiście, że takie scenariusze są możliwe. Ma to miejsce w przypadku sprzedaży podmiotów, które nie rokują dobrze, spodziewane jest coroczne powiększanie straty czy generowanie ujemnych przepływów pieniężnych.

W takim przypadku mówimy o ujemnej wartości firmy. Formuła jest niezmienna – wartość firmy ustalamy jako różnicę pomiędzy ceną nabycia udziałów a wartością aktywów netto. Gdy cena jest niższa niż wartość aktywów, różnica jest ujemna. I stąd pojęcie „ujemna wartość firmy”.

Prezentacja ujemnej wartości firmy w sprawozdaniu finansowym

Ustawa o rachunkowości jednoznacznie określa sposób prezentacji ujemnej wartości firmy w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.

Gdzie w bilansie rozpoznać ujemną wartość firmy? Ujemną różnicę pomiędzy ceną nabycia a wartością aktywów netto przejętego podmiotu księguje się jako „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” (art. 41 ust. 1 pkt 3 oraz art. 44b ust. 11 ustawy o rachunkowości).

Ujemna wartość firmy podlega rozliczeniu (o czym dalej), a jej nierozliczoną wartość na dany dzień bilansowych prezentujemy w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w pozycji Rozliczenia międzyokresowe w pasywach (linia B.IV.1).

Rozliczenie ujemnej wartości firmy zgodnie z ustawą o rachunkowości

Badwill podobnie jak goodwill rozpoznawany jest w bilansie na dzień przejęcia kontroli. Ale co dalej?

 

Zgodnie z ustawą o rachunkowości „dodatnią wartość firmy” (goodwill) podlega amortyzacji. A jak wygląda procedura postępowania w przypadku wstąpienia ujemnej wartości firmy (badwill)?

 

Przepisy rachunkowości nakładają obowiązek dokonywania odpisów z tytułu ujemnej wartości firmy i ujmowania ich w Rachunku Zysków i Strat w pozycji ‘Pozostałe przychody operacyjne”, a dokładnie: „Odpisy ujemnej wartości firmy”.

 

Zasady amortyzacji ujemnej wartości firmy zostały przedstawione w tabeli poniżej:

Zasady-amortyzacji-ujemnej-wartosci-firmy
* z wyłączeniem długoterminowych aktywów finansowych notowanych na rynkach regulowanych)

Rozliczenie ujemnej wartości firmy - przykład

Punkt dotyczący rozliczenia części ponad przewidywane koszty do wysokości wartości godziwej aktywów trwałych brzmi groźnie? Spróbujmy go pokazań na prostym przykładzie liczbowym:

rozliczenie-ujemnej-wartosci
* 8 880/560 =16

W tym przypadku ujemna wartość firmy powinna być odpisywana w pozostałe przychody operacyjne przez 16 miesięcy.

Ujemna wartość firmy w raportowaniu zgodnie z MSR/MSSF

Powyżej omówiłam zasady rozpoznawania ujemnej wartości firmy przewidziane w Ustawie o Rachunkowości. A jak powinniśmy rozpoznawać takie transakcje w przypadku, gdy firma przygotowuje sprawozdania finansowe zgodnie IFRS?

Jak to bywa w życiu – inaczej. Po pierwsze – różnice dotyczą już przypadku, gdy na transakcji powstaje dodatnia wartość firmy. IFRS nie przewiduje możliwości amortyzacji goodwill, mówimy tu tylko o wycenie do wartości godziwej i poddajemy corocznie testom na utratę wartości.

W przypadku badwill, IFRS nie przywiduje możliwości powstania ujemnej wartości firmy. Jeżeli różnica między ceną zapłaconą za majątek a wartością netto tego majątku wycenionego do wartości godziwej jest wielkością ujemną, należy przejrzeć procedury ustalenia wartości firmy i ponownie sprawdzić, czy nie pominięto jakiegoś elementu.

Jeśli powtórne analizy potwierdza pierwszy wynik, mówimy o zysku z okazjonalnego nabycia i ujmujemy go bezpośrednio w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów.  

Powiązane artykuły

sprawozdanie przenoszenie danych
Sprawozdania finansowe

Sprawozdanie finansowe – jak szybko i bez błędów przenieść dane z Excela do Worda?

Przygotowanie sprawozdania finansowego to czasochłonne zadanie, szczególnie gdy dane trzeba ręcznie przenosić z Excela do Worda. Ryzyko błędów, formatowanie, a czasem nawet chaos – brzmi znajomo? Dowiedz się, jak w prosty sposób usprawnić ten proces i zapomnieć o problemach. Poznaj narzędzie, które zrobi to za Ciebie szybko, bezbłędnie i profesjonalnie.

Czytaj dalej >
sprawozdanie finansowe
Konsolidacja

Grupowy plan kont dla konsolidacji sprawozdań finansowych

Grupowy Plan Kont to fundament skutecznej konsolidacji sprawozdań finansowych w grupach kapitałowych. Ujednolica dane, minimalizuje błędy i zwiększa przejrzystość raportowania. W artykule wyjaśniamy, czym jest Grupowy Plan Kont, jakie korzyści przynosi jego wdrożenie oraz jak nowoczesne systemy wspierają ten proces. Dowiedz się, jak stworzyć plan kont, który usprawni zarządzanie finansami i zapewni spójność w Twojej organizacji.

Czytaj dalej >

Co klienci mówią o nas?

Michał Gumiński
Michał Gumiński
Dyrektor Finansowy w Torf Corporation
Współpraca z FlexiSolutions pozwoliła mi na stworzenie elastycznego ekosystemu, który adresuje trudne problemy operacyjne takie jak planowanie sprzedaży i w spójny sposób odzwierciedla je w obszarze controllingowym. 
Szczególnie warto podkreślić elastyczność rozwiązań i podejście zespołu FlexiSolutions wysoko zorientowane na rozwiązanie problemu – mogliśmy dzięki temu znaleźć niestandardowe rozwiązania, z którymi nie radziły sobie pudełkowe systemy.
Marcin Radziszewski
Marcin Radziszewski
Dyrektor Finansowy w PBKM S.A
System bardzo dobrze poradził sobie ze skalą i złożonością Grupy - w wyniku wdrożenia dysponujemy spójnym repozytorium danych finansowych wszystkich konsolidowanych spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach ewidencji księgowej prowadzonej na poziomie jednostkowym.
Z punktu widzenia comiesięcznego procesu raportowego szczególnie wysoko oceniamy wykorzystanie raportów kontrolnych pozwalających na szybką weryfikację spójności danych lokalnych dostarczanych przez spółki oraz raport pozwalające na uproszczenie uzgodnienia sald i rozrachunków. Dodatkowo, możliwości narzędzia zostały wykorzystane do zebrania i konsolidacji budżetów wszystkich spółek. Widząc realne korzyści, systematycznie rozwijamy zakres wykorzystania systemu w naszej firmie, nie tylko w dziale finansowym.
Piotr Kamiński
Piotr Kamiński
Wiceprezes Zarządu w Wielton SA
Wdrożone narzędzia szeroko wspierają procesy kontrolingu i raportowania zarządczego na poziomie jednostki dominującej Wielton S.A oraz spółek zależnych. System jest stale rozwijany i dostosowywany do rosnących potrzeb przedsiębiorstwa (...).
Obecnie FlexiEPM wykorzystywany jest przez wszystkie 16 spółek wchodzących w skład grupy, a z rozwiązania korzysta ponad 100 użytkowników.
Jednym z wdrożonych modułów jet moduł uzgodnienia transakcji wewnątrzgrupowych. Dostarczone narzędzie umożliwia uzgodnienie transakcji w ramach procesów raportowania zarządczego oraz giełdowego.
Grażyna Maciejuk
Grażyna Maciejuk
Dyrektor Finansowy w Instac
FlexiEPM to bardzo elastyczne narzędzie, w którym strukturę raportów można całkowicie dopasować do konkretnych potrzeb firmy. Polecam to rozwiązanie gdyż odpowiada potrzebom użytkowników różnych szczebli - operacyjnych, finansów jak i również kadry zarządzającej.
Zespół wdrożeniowy dokładnie rozpoznaje potrzeby analityczne i raportowe klienta, proponując różne możliwe rozwiązania ze swojego szerokiego doświadczenia. Znajomość merytoryki tematu analizy danych i raportów, a nie tylko technicznych aspektów wdrażania aplikacji - bardzo ułatwia proces wdrożenia.
Jolanta Anton
Jolanta Anton
Główny Księgowy w MediaMarktSaturn Polska
Rozwiązania dostarczone przez FlexiSolutions umożliwiają automatyczne przetwarzanie danych wejściowych w postaci odpowiednich raportów i transakcji systemu SAP R/3 oraz zapewniają możliwość wprowadzenia informacji uzupełniających i parametrów bezpośrednio przez użytkowników za pomocą odpowiednio zaprojektowanych formularzy.
Wdrożona konfiguracja zapewnia pełne wsparcie procesów sprawozdawczych włączając możliwość automatycznego przygotowania ostatecznych raportów w strukturach XML zgodnych z wymogami regulatora.
Justyna Szumowska
Justyna Szumowska
Główny Księgowy w Transition Technologies
System został wykorzystany do przygotowania sprawozdań jednostkowych spółek grupy oraz przygotowania sprawozdania skonsolidowanego. Aktualnie system wykorzystywany jest przez 18 podmiotów z grupy (włączając zagraniczne spółki zależne). Zestaw raportów pozwala w czytelny sposób analizować transakcje pomiędzy spółkami.
Raporty kontrolne pozwalają analizować dane od wartości sumarycznych do najniższego poziomu danych wejściowych. Rozwiązanie zostało przygotowane pod indywidualnie sprecyzowane potrzeby naszej organizacji. Mechanizmy przetwarzania danych finansowo - ksiegowych zapewniają odpowiednią automatyzację procesu. Efektem jest spójne repozytorium danych finansowych wszystkich spółek niezależnie od różnic w systemach i strukturach.
Michał Kacprzak
Michał Kacprzak
Członek Zarządu w Baltona
FlexiEPM wspiera następujące obszary raportowania: konsolidacja w układzie statutowym na potrzeby comiesięcznych pakietów raportowych dla właściciela, przygotowania sprawozdań jednostkowych oraz skonsolidowanych na potrzeby raportowania giełdowego, przygotowanie rocznych sprawozdań zgodnie z UoR oraz konsolidacja i raportowanie zarządcze.
System wykazuje się elastycznością niezbędną do obsługi różnych struktur kapitałowych, zaś zespół realizujący wdrożenie posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie pozwalające na efektywną realizację prac wdrożeniowych i rozwojowych.

Umów konsultację z ekspertem

Uporządkuj procesy planowania, controllingu, raportowania i konsolidacji w jednym systemie.
Wyeliminuj błędy i zmniejsz czasochłonność dzięki integracji i automatyzacji.
Mariusz Sumiński
Mariusz Sumiński

Dyrektor Zarządzający, Współzałożyciel